A civilek kitartóan harcolnak tovább a Hamzsabégi sétányért. Üzenetek sokaságát hordozó plakátkiállítást nyitottak a helyszínen, élesen kritizálják a BFK terveit, a miniszterhez fordultak, pereskednek, szakértőkkel alternatívát dolgoznak ki. Szerintük ugyanis a Déli Körvasút jelenlegi koncepciója veszélyezteti a másfél kilométeres, erdő jellegű zöld sétányt, ahol több mint ezer fát terveznek kivágni. Úgy látják, a környéken élő mintegy 15 ezer lakó élettere, életminősége változna meg, a zaj, a rezgés, a porszennyezés és a levegőminőség romlása miatt. A tervezett több emelet magas vasbeton- és üvegfal pedig nem odavaló, sötétbe borítaná a parkot és a sínek közelében lévő lakásokat.

A Hamzsabégi sétány most a legszebb arcát mutatja. A rengeteg májusi esőnek köszönhetően a zöld megannyi árnyalatával menekülési lehetőséget kínál az egyre nyomasztóbban beépülő Újbudán, valódi zöld folyosót alkot a Budafoki úttól a Bartók Béla útig. Csendesnek viszont már most sem mondható, a mellette haladó töltésen szinte folyamatos a vasúti forgalom, személyszállító szerelvények és hosszú tehervonatok váltják egymást.

Fotó: Rácmolnár Milán

Ezzel együtt a kerület lakói a sétány áldó hatását nap mint nap megtapasztalhatják: idősek és gyerekek, kerékpárosok és kutyák is jól érzik még magukat az árnyas helyen. Egy plakátkiállítás kedvéért még több időt érdemes itt eltölteni. A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület (POPÉK) e plakátokkal is jelzi, továbbra is elszántan küzd a sétány megmentéséért a nagyszabású vasútfejlesztési beruházás terveivel szemben, miközben tagjai úgy érzik, a politika egyre inkább magukra hagyta őket.

Fotó: Rácmolnár Milán

A helyi civil szervezet legújabb, június közepén tartott megmozdulására meghívta többek között kormány, a projektért felelős szervezetek képviselőit, a kerületi politikusokat és médiumait, de csalódnia kellett. A nem politikainak szánt rendezvényen az önkormányzat tagjai közül Orosz Anna alpolgármester jelent meg, illetve Kreitler-Sas Máté, aki egyben a POPÉK elnökségi tagja is. A Magyar Kétfarkú Kutyapárt adott technikai segítséget a hangosításhoz és a plakátok kinyomtatásához.

Fotó: Rácmolnár Milán

Civilek kontra BFK

A sétányért folyó küzdelem tavaly ősszel kapott először nagyobb nyilvánosságot, honlapunk is videót készített a helyszínen az egyesület tagjaival.

Honlapunk ezután megkereste Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF) és a Budapest Fejlesztési Központot (BFK), utóbbi a válaszlevelében kifejtette többek között, hogy:

„A Déli körvasút fejlesztése egy fenntartható és környezetbarát közösségi közlekedési rendszer létrehozását célzó beruházás. (…) A vasút mellett élők életminőségének javítását szolgálja az új zajvédő fal építése is. A lakosság életminősége szempontjából legfontosabb szakaszokon a legmodernebb, íves zajvédő fal kialakítása történik, amely mintegy alagútként fogja fel és vezeti el a forgalom zaját, jelentősen csökkentve ezzel a környék zajterhelését. (…) A teherforgalom egy része (megközelítőleg 30-40%-a) akkor sem terelhető el a Déli Körvasútról, ha megépül az úgynevezett V0, tekintettel arra, hogy ennek a forgalomnak a rendeltetési vagy feladási helye Budapest vagy az ország északkeleti része, amely nem érhető el a V0-on gazdaságosan. (…) A helyben élőkkel a párbeszédet a BFK és a NIF a projekt teljes élettartama alatt folytatni tervezi.”

Fotó: Rácmolnár Milán

Miniszteri válaszra várva

Idén februárban a kerületi önkormányzat többek között Facebook-bejegyzésben azt közölte:

„Hosszú hónapok egyeztetéseinek eredményeként az önkormányzatnak erős egyeztetési pozíciót sikerült elérnie, így most egy olyan megállapodás került rögzítésre, ami a helyiek érdekeit határozottan képes érvényesíteni a kivitelezést érintő döntésekben.”

MEGÁLLAPODÁS A DÉLI KÖRVASÚTRÓL

Február 1-jén a XI. kerületi önkormányzat részéről László Imre polgármester aláírta azt az együttműködési megállapodást, amelyet a Déli Körvasút környezetrendezésnek megvalósítása érdekében kötött egymással a kerület, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. (BFK).Hosszú hónapok egyeztetéseinek eredményeként az önkormányzatnak erős egyeztetési pozíciót sikerült elérnie, így most egy olyan megállapodás került rögzítésre, ami a helyiek érdekeit határozottan képes érvényesíteni a kivitelezést érintő döntésekben.A megállapodás aláírásával a műszaki kötöttségek ellenére is nagy érdekérvényesítést sikerült elérnie Újbuda Önkormányzatának.Bakai-Nagy Zitával a Déli Körvasutat érintő beruházás kapcsán létrejött eredményekről beszélgettünk.

Közzétette: Újbuda – 2021. február 1., hétfő

A plakátkiállítás azonban egyértelmű jele: a helyiek úgy érzik, az érdekeiket nem képviselik, a véleményük nem fontos. Június közepén felhívták a figyelmet Vitézy Dávid Facebook-bejegyzésére, élesen kritizálva a BFK vezetőjének gondolatait. Vitézy Dávid többek között azt írta:

„A célunk épp az, hogy a Kőbánya-Kispesttől Kelenföldön át Székesfehérvárra tartó vonatokból több legyen, sűrűbben, csúcsidőben 7-8 percenként járjanak a Budapestet átszelő elővárosi vonatok (a mai félóránkénti közlekedés helyett) a keleti és a nyugati agglomeráció között, összekapcsolva Budapest elővárosait, külső és belső kerületeit – ezért is épül a harmadik vágány a hídon és a harmadik, néhol negyedik vágány végig a Déli Körvasúton.”

Íme a videó a BFK elképzeléseiről:

Mivel a civilek nem tudnak azonosulni a fentiekkel, nyílt levéllel fordultak Palkovics László innovációs és technológiai miniszterhez, íme a tartalmi része:

„A Déli Körvasút jelenlegi koncepciója veszélyezteti a Hamzsabégi úti 1,5 km-es erdő jellegű zöld sétányt – ahol több mint ezer fát terveznek kivágni -, valamint a környéken élő mintegy 15 ezer lakó életterét, zaj-, rezgés-, porszennyezés és levegőminőség-romlás szempontjából. Arra kérjük a döntéshozókat, hogy gondolják át a terveket, legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik!

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy nem az elővárosi személyvonatok jelenleg tervezett nyomvonalán szeretnénk módosítani.

Ugyanakkor ragaszkodunk ahhoz, hogy a Hamzsabégi út Budafoki út és Bartók Béla út közötti sűrűn lakott szakaszán, ahol a sétány több száz 40-50 éves fájának elpusztításával járna a beruházás, maradjon a két vágány, a teherforgalom csökkentésével. Vágánybővítés helyett a modern vasútbiztonsági berendezések alkalmazását támogatjuk, valamint korszerű zajfogó kialakítását.

Nem 10-16 m-es, oda nem illő vasbeton- és üvegfalat, amely sötétbe borítaná a parkot és a sínek közelében lévő lakásokat.

Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadunk el. A NIF és a BFK reklámanyagaiban, a személyszállításra hivatkozva, zöld gondolatként állítják be a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítést, miközben a tervekben prognosztizált teherforgalom-növekedés nem kap elég nyilvánosságot. A tömeges fairtást elbagatellizálják, annak ellenére, hogy ez a zöld sziget közérdek, mivel egy főutakkal körülvett, sűrűn lakott élettér tüdejeként szolgál. Figyelembe véve a fuldokló Budapestet különös mértékben sújtó klímavészhelyzetet, következetlen és otromba lenne ilyen pusztítás árán véghez vinni a projektet.

Elveszne a megígért zöld haszon, sőt, inkább csatát veszítenénk a klímaharcban.

Ez különösen értelmetlen lenne a mostani helyzetben, amikor a Budapestet délről elkerülő, a teherforgalmat elvezető V0 körgyűrű megépítése mögött újra határozott kormányzati szándék van. Ez a fejlesztés sokkal inkább szolgálja a teher- és személyforgalom szétválasztását, így lehetővé téve a hatékony árufuvarozás és az európai szintű elővárosi közlekedés kialakítását is. Mivel a V0-nak köszönhetően a teherforgalom nagy százalékát sikerül majd kivezetni a fővároson kívülre, okafogyottá válik a Déli Körvasút jelenlegi koncepciója, mely egy ideiglenes és nem kielégítő megoldást konzerválna. Természetesen tudatában vagyunk annak, hogy a V0 megépítése még évekbe telhet, de elutasítjuk, hogy egy átmeneti megoldás miatti parkrombolás és évekig tartó építkezés következményei több ezer család és parkhasználó életkörülményeit lehetetlenítsék el.

Aggasztónak és felháborítónak tartjuk, hogy zavartalanul folyik a kiviteli tervek készítése és a reklámkampány, annak ellenére, hogy a beruházás környezetvédelmi engedélye per alatt áll.

Tehát nem végleges, így a tervezett beruházásra építési engedély még nem adható. Kérjük az Egyesület, mint a helyi lakosság jelentős részét képviselő szervezet bevonását a tervezési és később az építési folyamatokba. Garanciát várunk az érintett ingatlanok előzetes állapotfelmérésére a beruházás megkezdésének feltételeként, valamint arra, hogy ezt megelőzően egyetlen fa kivágására sem kerül sor a Hamzsabégi sétány területén. Budapest nem terepasztal, hanem élőhely. A mi élőhelyünk: embereké, állatoké és növényeké.”

Fotó: Rácmolnár Milán

Készül az alternatíva, a per folytatódik

Amennyiben a miniszter reagál a civilek levelére, honlapunkon közzétesszük. A plakátkiállítással kapcsolatban Tóth Sándor Péter, a POPÉK elnökségi tagja a Very Important Planetnek elmondta: legalább egy hónapig, július közepéig láthatóak lesznek az alkotások. Az esélyeikkel, reményeikkel kapcsolatban hozzátette:

„Mivel a beruházó semmilyen alternatívát nem kínál fel, mi közlekedési szakértőkkel dolgozunk ezen, bár nem a mi dolgunk lenne.

A nyár végére várhatóan készen lesznek a megoldási javaslataink. Bízunk benne, hogy szelídítenek ezeken az embertelen terveken. Egy több emelet magas, több kilométeren át kígyózó betonfal Újbuda közepén tönkre tenné a kerület arculatát. A környezetvédelmi engedély miatt indított perünk ősztől folytatódhat újabb tárgyalással.”

Fotó: Rácmolnár Milán

Tóth Sándor Péter felhívta a figyelmünket a petíciójukra, mivel a fákért, a teherforgalom fokozása ellen tovább gyűjtik az aláírásokat.

Az ügyben megkerestük az illetékes minisztériumot és Újbuda önkormányzatát. Ha megkapjuk a válaszukat, közöljük honlapunkon.

Kiemelt kép: POPÉK