Mint megírtuk, a budapesti Déli körvasút fejlesztése, az újabb vágányok építése, a teherforgalom 40 százalékos növelése az Újbudán szebb és élhetőbb környezetet biztosító Hamzsabégi sétányon ezer fa kivágásval járna. Beszámoltunk róla, hogy tűnik, ez még a kisebb baj a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért környezetvédelmi civil szervezet alaposan felkészült tagjai szerint. Úgy érzik, a vasúti forgalom miatt már így is alig lehet elviselni a környéken zajt, a rezgések pedig éppen elég károkat okoztak már a környékbeli házakban. 15 ezer életét érinti így hátrányosan a beruházás. Azt sem értik, a teherforgalmat miért erre, a városon át vezetik, amikor lenne alternatíva. Kérdéseinkkel megkerestük a Nemzeti Infratsruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF) és a Budapest Fejlesztési Központot (BFK). Utóbbi néhány nappal azután válaszolt levélben, hogy megjelent videónk, amelyben az ott élők beszéltek a helyzetükről.

A Budapest Fejlesztési Központ levele:

„A Déli körvasút fejlesztése egy fenntartható és környezetbarát közösségi közlekedési rendszer létrehozását célzó beruházás. A fejlesztés legfontosabb célja, hogy a jelenleg csak egy irányból, félóránként erre járó Kelenföld–Kőbánya-Kispest között Budapesten áthaladó elővárosi vonatok a jelenleginél háromszor sűrűbben járhassanak, azaz tízpercenként érkezzenek a szerelvények a budai agglomeráció három régiójából a tatabányai, a székesfehérvári és a pusztaszabolcsi vonalról, és Pesten is három irányba folytathassák útjukat az Élessarok érintésével Pécel, Gyömrő és Kőbánya-Kispest érintésével Ferihegy-Monor felé. Ugyancsak több távolsági járat használhatja majd ezt a szakaszt, például Kelet-Magyarországról Budapesten át, az új megállókban számos városi csatlakozást biztosítva a Balaton felé. 

A Déli Körvasút fejlesztése több mint vasúti beruházás: a cél az, hogy komplex városi fejlesztésként valósuljon meg, amelynek köszönhetően nemcsak a vasúti közlekedés válik vonzóbbá, de a környék is teljesen megújul: ez a terület egy olyan kerékpáros-gyalogos zöldfolyosóvá válhat, amely végig rendezett, fásított, parkosított környezetben halad a Budaörsi úttól a Kopaszi-gátig. A most induló fejlesztésnek köszönhetően egy új, a Hamzsabégi úttól a Rákóczi hídig tartó összefüggő kerékpáros főtengely is létrejöhet, amely a budai felső rakparton futó kerékpárúthoz csatlakozik.

A vasútvonal környezetének rendezése hamarosan tájépítészi tervezőmunka indul, a tervezés megkezdése előtt azonban a BFK egy kérdőívben kéri az újbudaiak és a vasút mellett élők véleményét arról, milyen tartalommal gazdagodjon a Körvasút környezete. Elsőként a legérzékenyebb, a lakóövezetbe legjobban beépült budai szakasz funkcióinak általános környezetrendezési tervezése indul meg, az ezzel kapcsolatos kérdőív kitöltésére november 15-ig van lehetőség a https://delikorvasut.hu/reszveteliseg/ oldalon. Egy második körben már a konkrét közösségi tervezési döntésekben lehet majd véleményt alkotni.

A vasút mellett élők életminőségének javítását szolgálja az új zajvédő fal építése is. A Déli Körvasút mellett a teljes szakaszon – Kelenföldtől a Népligetig – többféle zajvédő megoldás születik majd. Ezek közül a lakosság életminősége szempontjából legfontosabb szakaszokon a legmodernebb, íves zajvédő fal kialakítása történik, amely mintegy alagútként fogja fel és vezeti el a forgalom zaját, jelentősen csökkentve ezzel a környék zajterhelését. A zajvédő fal pontos paramétereit a kiviteli tervezés során kell meghatározni.

A teherforgalom városon kívülre vezetése és a Déli Körvasút bővítése egymástól független feladatok. A Déli Körvasút fejlesztésére elsősorban az agglomerációs és távolsági vasúti forgalom sűrítése miatt van szükség. A teherforgalom egy része (megközelítőleg 30-40%-a) akkor sem terelhető el a Déli Körvasútról, ha megépül az úgynevezett V0, tekintettel arra, hogy ennek a forgalomnak a rendeltetési vagy feladási helye Budapest vagy az ország északkeleti része, amely nem érhető el a V0-on gazdaságosan. Általánosságban elmondható, hogy a teherforgalom kérdéseit országos szinten, egy országos teherforgalmi koncepció megalkotásával kell megoldani.

A helyben élők és az érdekelt civil szervezetek véleményét számos alkalommal meghallgattuk, legutóbb online lakossági fórumot is szerveztünk, ahol mindenki elmondhatta a véleményét és minden kérdésre válaszoltunk. A helyben élőkkel a párbeszédet a BFK és a NIF a projekt teljes élettartama alatt folytatni tervezi.”

Borítókép: Cseh Tamás