Nyáron indult civil kezdeményezés az elektromos kerékpárok használatának állami támogatására, ma november 23-án pedig indul a pályázati lehetőség, és egészen jövő év október végéig tart majd. De kiknek, mikor, hol, mennyiért érdemes e-bike-ozni és hogyan kell pályázni?

Mi értelme egyáltalán?

Talán még mindig sokan hiszik: az elektromos kerékpár lényege, hogy a villanymotor dolgozik helyettünk, pedig valójában csak segítséget nyújt menet közben, ezért is hívják egyre inkább elektromos rásegítéses kerékpároknak, más néven pedelecnek őket, amelyek meghagyják a bringázás élményét.

A normál kerékpároknál nagyobb távolságok megtételét, meredekebb, hosszabb emelkedők legyőzését teszik lehetővé a társadalom többségének, így az idősebb korosztályoknak is.

A kellemeset a hasznossal összekapcsolva alkalmas lehet a napi ingázására, azoknak akiket eddig a távolság vagy a domborzati viszonyok tartottak vissza a munkába biciklizéstől. Az e-bike támogatói szerint használatával környezetbarátabbá válik a városi közlekedés és többek között a fogyókúrázok sem hajszolják túl magukat.

A Magyar Kerékpáros Klub megfogalmazása szerint a pedelecen 25 kilométer/óra eléréséig egy átlagosan 250W teljesítményű motor segíti a tekerést. Mivel a rásegítés nem váltja ki a pedálozást, az e-bike-ok biztosítják a napi testmozgást. Egészségesebb, nagyobb gazdasági teljesítményre képes társadalomhoz segítik hazánkat.

Könnyebb vele hazavinni a gyereket, segít a műtét után lábadozóknak, kevésbé terheli meg a fogyókúrán lévők szívét, e-bike-ozás közben 130 alatt marad a pulzus.

Nem utolsó sorban az autók lecserélésében is szerepet játszik.

Nem is véletlen, hogy szeptember 22-én, vagyis az Európai Autómentes Napon hangzott el a fontos bejelentés: egymilliárd forintos keretösszegű pályázatot hirdet a kormány elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlására.

„A kerékpározásnak általában a nagy távolságok, nagy magasságok és életkor a fő akadályai – fogalmazott a bejelentéskor Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke. – Az elektromos rásegítéses kerékpár minden szempontból kitolja a határokat. Új célcsoportok válthatnak kerékpárra: idősebbek, messzebbről vagy hegyvidékről járók számára nagy segítség. Sokkal drágább autókat is ki tud váltani bizonyos helyzetekben az ilyen kerékpár. Én először egy svájci civil szervezet körútján találkoztam ezzel a jelenséggel, ahol a svájci domborzati viszonyok ellenére több száz kilométeres túrákat tettek meg idős emberek elektromos rásegítéses kerékpárokkal. Nem az a fő cél, hogy párezer ember jobb áron kerékpárt kapjon. A pályázók az elektromos rásegítéses kerékpárok nagykövetei lesznek, hiszen minden ismerőse ki akarja majd próbálni, ha egyszer megmutatják nekik.”

Mennyibe is kerül?

„Ha az ebike-ok árait nézzük, 300 ezer forint körüli áron a korábbi technológiával készült pedálszenzoros elektromos kerékpárokat lehet kapni – fogalmazott honlapunknak Sipiczki Róbert, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnöke. – A vásárlók minimum felének ezekre van igénye. Az újabb technológiával készült nyomatékszenzoros e-bike-ok 6-900 ezer forintba kerülnek, míg attól felfelé, akár ötmillióért is olyanokat lehet kapni, amelyek experteknek valók. Ezekből fogy természetesen a legkevesebb, de a Himalájára is fel lehet velük tekerni.”

Prémium kategóriában az átlagár 1,3 millió forint, de Magyarországon inkább a 600-800-ezresek a kelendők. 260 ezer alatt a még a legolcsóbb sportmultinál se keressünk, de az átlagár jóval magasabb ott is.

Halász Áron, a kerékpárosklub elnökhelyetesse már a nyár derekán arról beszélt a kérdésünkre válaszolva, hogy növekszik a kereslet itthon az elektromos kerékpárokra, így az átlagáruk is emelkedik. Elsősorban sportcélra használják Magyarországon, de a klub szeretné, ha a közlekedésben is egyre inkább elterjedne.

„Magyarországon is létrejött egy réteg, amely korábban nem érdeklődött az biciklizés iránt, de ma már használ e-bike-ot.

Látni embereket a városban és a Pilisben is. Aszfaltozott utakon, , vagy éppen a Balaton környéki hegyekben felfelé tekernek Ezek jómódú középkorú vagy idősebb emberek” – tette hozzá az elnökhelyettes.

Holt tartunk Európában?

Hazánkban 2019-ig évi kétezer darabot adtak el a pedelecekből, de a forgalmazók egy része szerint az új autók értékesítése és a vásárlóérték alapján évente akár 20-30 ezer is lehetett volna ez a szám – ha a társadalom számára közismert lett volna a létezésük és az értelmük.

Ami az e-bike európai éllovasait illeti: Ausztriában és Németországban a helyi önkormányzat ad adókedvezményt a vásárláskor, akár 500-1000 euró értékben. Hollandiában már elektromos biciklik teszik ki a legtöbb eladott új kerékpárt. Párizs környékén a vásárlók 500 eurós támogatást is kaphatnak. A kerékpárosklub őszi adatai szerint Olaszország 50 ezresnél nagyobb városaiban az év végéig szintén 500 euróig emelkedhet a támogatás kerékpárok és pedelecek vásárlására, Portugáliában a koronavírus miatt 250 euróról 300-ra emelték a támogatás maximumát, míg Svédországban 2018-tól 2020 végéig az ár 25 százalékával segítik az e-bike-ok vásárlóit.

Mindezek mellett itthon idén egyre több életjelet adott a e-bike-ozás.

Miután korában több megyeszékhelyen megjelentek a közhasználatú e-bike-ok és fejlődni kezdett a rendszer a magyar–szlovák határon átívelő projektben, az Esztergom–Párkány-együttműködéssel, a most induló pályázati lehetőséget támogató Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda elindította z E-Kerékpár Programot, hogy bővítse a nemzeti parkok aktív turisztikai kínálatát. Célként azt fogalmazták meg, hogy alátogatók teljesen új, kényelmes és természetbarát módon ismerhessék meg Magyarország értékeit, hazánk nemzeti parkjai ezért olyan turisztikai programcsomagokat állítottak össze, melyek egy vagy többnapos e-bike-túrákra épülnek.

Hogyan pályázhatunk?

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium friss, MTI-hez eljuttatott közlemlénye szerint az első pályázati időszak november 23-án kezdődik és november 27-én ér véget. Ezt követően havi rendszerességgel lehet majd pályázatokat benyújtani 2021. október 29-ig, vagy a keret kimerüléséig.

Az ITM tájékoztatása szerint a kiírásban magánszemélyek juthatnak hozzá kedvezményesen elektromos rásegítésű kerékpárokhoz, elsősorban munkába járásuk megkönnyítése érdekében. A pályázat benyújtásához ennek megfelelően munkaviszonyt vagy jövedelmet igazoló dokumentumot kell csatolni.

A támogatás a jármű értékének legfeljebb felére biztosítható, pedálszenzoros kerékpárok esetében 90 ezer, nyomatékszenzoros kerékpároknál 150 ezer forintig. A nyomatékszenzoros járművek árkorlátja 900 ezer forint, a pedálszenzorosoké 400 ezer forint, ezen felül további műszaki, környezetvédelmi követelményeknek is eleget kell tenniük.

A dokumentumok a korábbi kiírásokkal azonos módon, kizárólag elektronikus úton, a pályázati portálon keresztül nyújthatók be.

Az egyes pályázatbenyújtási szakaszok lezárultát követően a lebonyolító IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. húsz munkanapon belül dönt a pályázat támogathatóságáról. Ezután újabb 10 munkanapon belül, a pályázati portálon keresztül adják ki a vásárláshoz szükséges támogatási okiratot a nyertes pályázónak.

Kiemelt kép: Pixabay/juergen-polle