A koronavírus második hulláma tovább fokozta az igényeket a kerékpárokra, amelyek rég elfogytak. Elektromos biciklikből is többet vettek volna az emberek, mint amennyit lehetett. A magyar piacról és a világpiacról Sipiczki Róberttel, a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnökével beszélgettünk.

Az Európai Autómentes Napon jelentették be szeptember végén, hogy egymilliárd forintos keretösszegű pályázatot hirdet a kormány elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlására. Ezzel az állam a Magyar Kerékpárosklub a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetséggel nyári kezdeményezése mellé állt, amellyel az elektromos autók és robogók mellett ebike-ok, más néven pedelecek vásárlásának támogatását kérték.

Mikor és mire pályázhatunk?

A támogatástól a kerékpáros munkába járás fellendülését várják azok körében, akik nagyobb távolságokat tesznek meg, vagy egyszerűen a domborzati viszonyok, nagyobb emelkedők miatt nem kerékpároztak.

Mivel elsősorban a munkába járást szeretnék megkönnyíteni, a pályázat benyújtásához munkaviszonyt igazoló dokumentumra is szükség lesz.

A pályázatot várhatóan október végén írják ki, eszerint maximum 150 ezer forintos támogatás nyerhető el magánszemélyeknek, legfeljebb 900 ezer forintos ebike-ok vásárlásához. A támogatás a jármű értékének legfeljebb felére biztosítható, pedálszenzoros kerékpárok esetében 90 ezer, nyomatékszenzoros biciklik esetében 150 ezer forintig.

Ebike: mennyiért, mit?

„Ha az árakat nézzük, 300 ezer forint körüli áron a korábbi technológiával készült pedálszenzoros elektromos kerékpárokat lehet kapni – magyarázta honlapunknak Sipiczki Róbert, a kerékpáripari szövetség elnöke. A vásárlók minimum felének ezekre van igénye. – Az újabb technológiával készült nyomatékszenzoros ebike-ok 6-900 ezer forintba kerülnek, míg attól felfelé, akár ötmillióért is olyanokat lehet kapni, melyek experteknek valók. Ezekből fogy természetesen a legkevesebb, de a Himalájára is fel lehet velük tekerni.”

Forrás: Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség

Kérdésünkre az elnök elmondta, tavaly 4-5 ezer ebike fogyott itthon, míg idén várhatóan 6-7 ezer talál gazdára, de lett volna nagyobb igény is rájuk. Ennyi állt viszont csak rendelkezésre, mivel a kerékpáriparban nagyon hosszú az átfutás. Jövőre 5-10 ezer elektromos kerékpár kelhet el.

„Senki sem gondolta tavaly, hogy a koronavírus miatt idén bekövetkezik egy ilyen helyzet Ausztráliától Alaszkáig

– folytatta. – Nálunk 2019-ben összesen 225 ezer kerékpárt adtak el, ez a szám idén 240-245 ezer körül lesz, közte 6-7 ezer pedeleccel. Ausztriában és Németországban az eladott biciklik 50, Svájcban 60-70 százaléka ebike. Ha Európa keleti felét nézzük, Csehország 25 százaléknál tart, de ott mindig más a helyzet a régió többi nemzetéhez, a lengyelekhez, a szlovákokhoz, a magyarokhoz képest. Sokkal sportosabbak a csehek. Itthon jó lenne elérni a 20 százalékot.”

Ha nincs a koronavírus, talán nem ilyen mértékben, de növekedett volna akkor is az eladott pedelecek száma Sipiczki Róbert szerint.

„Tavaly Németországban 1,3 millió ebike-ot adtak el, így a helyzet nálunk még viccesebb, ha figyelembe is vesszük, hogy egy 80 milliós állam. Ez egy jó irányba tett megfelelő lépés. Az pedig majd kiderül, hogy elégséges-e.”

Hagyományos kerékpárok: mennyiért, kik?

Amit most megélünk a koronavírus második hullámában, az Sipiczki Róbert szerint azt jelenti: lenne még igény minden fajta kerékpárra, ha nyilván nem is akkora, mint az elsőben.

„Idén, ahogy a járvány elöntötte Magyarországot is, olyan társadalmi és olyan korcsoportok is nyeregbe pattantak, amelyekről azt hitték a kereskedők, soha nem ülnek majd kerékpárra

– mondta. – A városokban a kevesebb autó miatt bátrabban kipróbálták az emberek a biciklizést és a tömegközlekedéstől is sokan tartani kezdtek. Mindezek mellett a karantén idején a konditermek, uszodák is bezártak, előtérbe kerültek olyan mozgási lehetőségek, mint a séta vagy a kerékpározás. Utóbbit annyian választották, mint még soha.”

Ha a keresletet az árfekvés alapján nézzük, nagy a szórás. A 100-120 ezer forint közöttieket, illetve az ennél valamivel drágábbakat keresik a legtöbben. 80 ezer forintnál olcsóbban közepes minőségű kerékpárt sem lehet kapni.

Honnan, mikor lesz új biciklink?

„Sem az Egyesült-Államokban, sem Németországban nincs bicikli, ahogy az egész világban óriási a hiány – tette hozzá az elnök. – A gyártók raktárai üresek, harminc-negyven százalékkal magasabb lett ugyanis a megrendelésállomány a készletnél. A kulcsbeszállítók sem tudták tartani a lépést ezzel a növekedéssel.

Most generálja magát a piac, 2021-ben már jobb lesz a helyzet, ha még nem is tökéletes. Az új biciklik februártól jönnek.”

Alapvetően két eset létezik elmondása szerint. Vagy Európában van az összeszerelő üzem, és az alkotórészek a távol-keletről jönnek. Az év elején átmenetileg elakadt az ellátás, ez később megoldódott ugyan, de a gyárak nem tudták tartani a lépést. A másik esetben kompletten érkeznek a kerékpárok a távol-keletről, ami ilyen szempontból kicsit jobb helyzetet jelentett.

Kiemelt kép: Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség