Palkovics László innovációs és technológiai miniszterhez fordult a Hamzsabégi sétányért küzdő POPÉK Egyesület. Mint a Szabad a Hangon olvasható, úgy látják, a Déli körvasút jelenlegi koncepciója veszélyezteti a Hamzsabégi úti másfél kilométeres erdőszerű zöld sétányt, ahol több, mint ezer fát terveznek kivágni, valamint a környéken élő mintegy 15 ezer lakó életterét, zaj-, rezgés-, porszennyezés és levegőminőség-romlás szempontjából.

Nem az elővárosi személyvonatok jelenleg tervezett nyomvonalán szeretnének módosítani.

De ragaszkodnak hozzá, hogy a Hamzsabégi út Budafoki út és Bartók Béla út közötti sűrűn lakott szakaszán, ahol a Hamzsabégi park több száz 40-50 éves fájának elpusztításával járna a beruházás, maradjon a két vágánypár a teherforgalom csökkentésével és modern vasútbiztonsági berendezések alkalmazásával, valamint korszerű zajfogóval.

Nem 10-16 méteres, oda nem illő vasbeton- és üvegfallal, amely sötétbe borítaná a letarolandó parkot.

Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadnak el. Mint fogalmaznak, a Nemzeti Infratsruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) reklámanyagaiban, a személyszállításra hivatkozva, zöld gondolatként állítják be a Kelenföld és Ferencváros közötti vágánybővítést, míg a növekvő teherforgalom nem kap elég hangsúlyt. A tömeges fairtást elbagatellizálják, annak ellenére, hogy ez a zöld sziget közérdek, mivel egy főutakkal körülvett sűrűn lakott élettér tüdejeként szolgál. Úgy látják, figyelembe véve a fuldokló Budapestet különös mértékben sújtó klímavészhelyzetet, következetlen és otromba lenne ilyen pusztítás árán véghez vinni a projektet.

.

Elveszne a megígért zöld haszon, sőt, inkább csatát veszítenénk a klímaharcban

Aggasztónak és felháborítónak tartják, hogy zavartalanul folyik a kiviteli tervek készítése és a reklámkampány, annak ellenére, hogy a környezetvédelmi engedély per alatt áll, tehát az azon alapuló vasútépítési engedély sem léphetett volna még hatályba.

Kérik az Egyesület, mint a helyi lakosság jelentős részét képviselő szervezet bevonását a tervezési és később az építési folyamatokba. Garanciát várnak arra nézve, hogy az érintett ingatlanok előzetes állapotfelmérése meg fog történni. Garanciát várnak arra vonatkozóan, hogy a munkálatok után a teherforgalom nem fog számottevően nőni, valamint hogy a várhatóan megnövekvő kelet-nyugati teherforgalmat a V0 vonal hiányában nem ezen a szakaszon fogják elvezetni. Ha a Budapestet elkerülő, kifejezetten a teherforgalom, áruforgalom bonyolítására tervezett V0 vonalat megépítenék, a városi vasútfejlesztés valóban a városi és elővárosi közösségi közlekedést szolgálhatná – és ez csak az egyik lehetséges alternatíva.

Mint írják: Budapest nem terepasztal, hanem élőhely. A mi élőhelyünk: embereké, állatoké és növényeké.

Az ügyben korábban megkerestük a NIF-et és a BFK-t, utóbbi válaszlevele szerint a Déli körvasút fejlesztése egy fenntartható és környezetbarát közösségi közlekedési rendszer létrehozását célzó beruházás.

Kiemelt kép: Cseh Tamás