Fidesz és Demokratikus Koalíció által vezetett önkormányzatok fogtak össze Dél-Pesten, hogy végre bicikliút kösse össze a kerületeiket, pedig egyszer már kudarcba fulladt a próbálkozás. Siker esetén végleg leszámolhatnak a rettegett Külső Kerületi Körút ötletével is. Zöldülő önkormányzatok sorozatunk harmadik epizódja.

A Very Important Planet sorozatot indított zöldülő önkormányzatok címmel. Ebben olyan projekteket mutatunk be, melyekben települési vagy kerületi vezetéssel, esetleg támogatással indulnak fenntarthatósági projektek. Korábbi cikkeink itt és itt olvashatóak.

Másodszor fut neki az összeköttetésüket lehetővé tevő kerékpárút fejlesztésének három dél-pesti kerület, a XVIII. (azaz Pestszentlőrinc és Pestszentimre), Soroksár, valamint Csepel. Az első próbálkozás még 2016-ban történt, amikor a hármuk konzorciuma közös pályázatot nyújtott be a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Programhoz (VEKOP). Akkor úgy számoltak, hogy három év alatt be is fejeződik a több mint 2,3 milliárd forintos beruházás. A 2018-as önkormányzati választás közben átrajzolta a régió politikai térképét, amíg Csepelen maradt a kormánypárti vezetés, Pestszentlőrincen a Fidesz-KDNP-s Ughy Attilát a DK-s Szaniszló Sándor váltotta, Soroksáron pedig huszonöt év után állt fel a polgármesteri székből  Geiger Ferenc, átadva helyét a függetlenként induló Bese Ferencnek.

Kudarcba fulladt a beruházás

Az elkészült, szép magyar nevet kapó kerékpárforgalmi hálózati terv sok kritikát kapott az évek alatt hatóságoktól, a Nemzetgazdasági Minisztériumtól, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól és a kerékpáros szervezetektől is. Többek között hiányolták a gépjárműforgalom nagyságára vonatkozó adatokat az érintett útszakaszokon.

Petrovai László alpolgármester (Párbeszéd Magyarországért) a XVIII. kerületi önkormányzat idei, júliusi, testületi ülésén számolt be a pályázat kálváriájáról. Az eredeti hálózati terv főként turisztikai célkitűzéseket tartalmazott, de hiányzott belőle a VEKOP által megkövetelt hivatásforgalmi útvonalak támogatása. Ez a kifejezés lényegében azt jelenti, hogy a kialakítandó nyomvonalaknak a kerületi intézmények között volna biztosítaniuk a megfelelő összeköttetést. A hiányosságok pótlására 2017 tavaszára új terv készült, de ennek a műszaki tartalma annyira megnövekedett, hogy az ebből adódó költségnövekedés meghiúsította az ötletet. Az érintett önkormányzatok hiába rendeltek külön forrásokat a beruházáshoz, 2019 nyarán végül érvénytelennek nyilvánították a közbeszerzési eljárást, a főváros pedig a beruházás elengedése mellett döntött. A projekt tehát kudarcba fulladt.

Megakadt az első projekt. Illusztráció: Batera Kamilla

Nem adják fel

„A kerületekben viszont tovább él a szándék. A Budapest és fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkársággal közösen újratárgyaltuk a tervezetet. A különbség, hogy a finanszírozó már nem a VEKOP lenne, hanem EU-s források felhasználásával pályázatból  valósítanánk meg az új hétéves uniós költségvetési ciklusban” – monda a VIP-nek Petrovai László.

Az alpolgármester hozzátette, annak köszönhetően, hogy a kiírás a kerékpárút mellett a zöldövezet fejlesztéseit is tartalmazza, az elérhető összeg is nagyobb, mint a korábbi pályázatnál.

Az elképzelések szerint a lakosság igényeit az érintett kerületek közül Pestszentlőrincen és Soroksáron is a sugárirányú kerékpáros útvonalak szolgálnák ki leginkább, ezek megvalósítása azonban más, párhuzamos fővárosi vagy kormányzati beruházások kapcsán körvonalazódik.

A teljesség igénye nélkül ezek a Soroksári utat, a Knézich utcát, a Vágóhíd utcát, a repülőtérre vezető utat, az Üllői utat és a Nagykörösi utat érintenék. Ezeket a sugárirányú útvonalakat kapcsolná össze egységes rendszerré a tervezett kerékpáros gyűrű.A XVIII. kerületi önkormányzat tájékoztatása szerint a Nagy-Burma vasútvonal mentén alakítanák ki a fő útvonalat. A korábban teherszállításra használt nyomvonal Szemeretelepet kötötte össze Soroksárral. Ma már csak a pestszentlőrinci szakasza járható, a többi helyen a síneket már visszafoglalta a természet.

Burma-vasút. Fotó: VT/Wikipédia

A közös fejlesztésben érintett önkormányzatok nemcsak a kerékpáros infrastruktúrát szeretnék kialakítani. Közös cél a zöldfelületi hálózat fejlesztése is, azaz több csomópontban parkosítanának, sportolásra és rekreációs tevékenységre alkalmas területeket is kialakítanának a nyomvonal kevésbé belakott szakaszain.

A megnyert pályázat extra politikai hasznot is hozhat az érintett önkormányzatoknak. A kerékpárút megvalósítása örökre eltörölné a Külső Kerületi Körút koncepcióját.

A több mint harminc éves koncepció, a Soroksár városközpontját Nagytarcsa határával összekötő főútvonal eredetileg a XVII. a XVIII. és XXIII. kerület lakóövezeteit átszelő főútvonal, azóta szerepel az Országos Területfejlesztési Tervekben. Az MO-ás körgyűrű keleti szakaszának megépítése óta jóformán okafogyottá vált tervezet már évtizedek óta a fiókok mélyén hever, megvalósításának nincs reális esélye, a peremkerületek zöldövezeteiben élők riogatására viszont tökéletesen alkalmas.

Aktívak a civilek is

Az új hálózati terv kialakításába úgy tűnik, beszállna a Magyar Kerékpárosklub is. Halász Áron a szervezet elnökhelyettese a pályázat hírére már júliusban végigjárta a három kerületet, hogy ki tudják alakítani saját álláspontjukat a tervekkel kapcsolatban. A szakember egyetért azzal a törekvéssel, hogy a nyomvonal mellett tervezzenek sportolásra és rekreációs tevékenységre alkalmas zöldterületeket, ott, ahol a környezet engedi. A civil szervezet azt is szorgalmazza, hogy a bicikliút ne érjen véget Szemeretelepnél, azaz a Liszt Ferenc Repülőtér környékén, hanem folytatódjon Rákosmentén is.

A Dél-pesti kerékpárhálózat fejlesztés sikeres pályázat esetén leghamarabb 2022-re készülhet el. Megvalósulása esetén a bicikliút a Duna felőli oldalon szervesen csatlakozhat a nemzetközi Európai Kerékpárút Hálózat hatodik szakaszához, azaz az EuroVelo6-hoz.

Borítókép: Pixabay/maxiphoto