A haszonállatok embertelen szállítási körülményei ellen demonstrálnak ma az Igazságügyi Minisztérium előtt állatvédők. Hiába hatályosak ugyanis 2005 óta a szállításra vonatkozóállatjóléti szabályok, azokat általánosan megsértik az unióban. Magyarország az állatvédők szerint kirivóan kínozza a vágóhídra vagy továbbtenyésztésre szállított jószágokat.

„Erkölcsileg is tarthatatlan, ahogy jelenleg a hasznonállatok szállítása zajlik közúton. Magyarországon ez más uniós tagállamokhoz képest is kirívóan alacsony színvonalon történik, nagyrészt az állatjóléti előírások megszegésével. Élen járunk az embertelenségben. Tiltakozásul szerveződött a demonstráció, amelynek az is a célja, hogy felhívja a figyelmet a problémára”

– mondta el a Very Important Planetnek Bóday Pál, a Macskaárvaház Alapítvány kuratóriumi elnöke arról a megmozdulásról, amelyet október 29-én, azaz ma 14 órától tartanak az Igazságügyi Minisztérium előtt a Magyar Vegán Egyesület és a Szurkolók az Állatokért Egyesület szervezésében.

Szigorítást javasol az EP

Az Európai Unióban 2005 óta érvényes előírások vonatkoznak a haszonállatok szállítására, akár vágásra, akár továbbtenyésztésre szánják azokat. Ezek megszabják, fajonként mekkora területre hány állatot, és milyen körülmények között, milyen távolságra lehet szállítani.

Másfél éves, kiterjedt vizsgálat után idén januárban készült el az Európai Parlament megállapításait tartalmazó ajánlás,

amit megküldtek az Európai Bizottságnak azzal, hogy további szigorításokat javasolnak a haszonállatok szállításával kapcsoltaban.

Nem tartják be a szabályokat, és nem is ellenőrzik

A vizsgálat lesújtó megállapításokat tett: az egész unióban általánosan elterjedt az haszonállat-szállításra vonatkozó állatjóléti előírások megszegése. Többek között kis helyre összezsúfolva, alacsony belmagasság mellett, itatás-etetés nélkül, hőségben, embertelen körülmények között fuvarozzák az állatokat több száz, akár ezer kilométeren át. A jogsértésekre fókuszáló közúti ellenőrzés kevés és nem hatékony, maguk a hatóságok is lazán kezelik a kérdést. Ezért azt javasolják a további szigorítás, és annak betartatása mellett, hogy

a szállítmányozók elsősorban a feldolgozott húsok szállítására helyezzék át a súlypontot.

Hasznon és/vagy emberiesség?

Bóday – akit felszólalóként hívtak meg a demonstrációra – szerint az, hogy ennyire széles körben szegik meg az élőállat-szállítás előírásait, azt bizonyítja, az élőállatok szállításra épülő húspiaci üzleti modell működésképtelen. Csak akkor tud nagy profittal működni, ha a törvényesség és az emberiesség minden szempontját kiiktatják belőle.

Úgy véli, nem lehet megreformálni, ezért meg kell szüntetni.

Arra a felvetésre, hogy már a készülő uniós szigorítás hírére a szektor összeomlását, óriási munkanélküliséget vízionált a húspiacban és élőállat-szállításban érdekelt hazai lobbi, azt mondta, hogy a növényi alapú mezőgazdaság fejlesztése akár nekik is munkát kínálhatna.

Kérdésünkre megerősítette, egy olyan hazai élőállat-szállító cégről ő is tud, amelyik a tavaly októberben kormányzati támogatással, civil szervezeteket bevonva megszületett hazai állatvédelmi kódex kezdeményezői közé tartozik, aláírta, és tartja is magát hozzá.

Azaz lehet etikusan is szállítani állatokat, legfeljebb az kevesebb hasznot hajt a húspiaci szereplőknek.

A másik lehetőség, hogy a húsfogyasztóknak mélyebbre kell nyúliuk a pénztárcájukba az etikus szállítással az asztalukra kerülő áruért – magyarázta az állatvédő aktivista.

Kiemelt kép: Pixnio