Nyolc éves lett a MOL Bubi, a fővárosiak népszerű közbringa-rendszere. Hatására ma már a budapestiek jelentős része versenyképes közlekedési eszközként tekint a kerékpárra, mert felismerték, hogy biciklivel utazni környezetbarát, gazdaságos és bizonyos helyzetekben a leggyorsabb utazási mód. 

A fővárosban közlekedők a születésnapi ajándékról is gondoskodtak: legutóbb, egy nap alatt több mint 16 ezerszer utaztak a zöld biciklikkel.

Nyolc évvel ezelőtt, 2014. szeptember 8-án indult a MOL Bubi. A közbringa-rendszer 2014-ben újszerű szolgáltatásnak számított Magyarországon, ennek ellenére hamar népszerű lett a fővárosiak és az idelátogatók körében. Bevezetésével egy széles körben ismert, elismert brand jött létre a megosztáson alapuló közlekedési szolgáltatások piacán, a Forbes 2015-ben a legtrendibb magyar márkák közé választotta.

A kezdeti sikerek után jelentős mérföldkő volt a MOL Bubi életében 2021 májusa, amikor a közbringa-szolgáltatás megújult, azóta már több mint 3 milliószor utaztak a jellegzetes, zöld kerékpárokkal.

Az elmúlt másfél évben időről időre újabb csúcsokat állított fel a MOL Bubi: az utolsó nyári hónapban több mint 358 ezer alkalommal vették igénybe az ügyfelek a szolgáltatást. Sőt, a nyolcadik születésnap reggelére az elmúlt közel egy évtized abszolút rekordja is megszületett, szeptember 7-én egy nap alatt 16.171-szer utaztak a MOL Bubival.

A MOL Bubi új szemléletet hozott a városi közlekedésbe

A közbringa szerethetőségének, kedvező árainak és könnyű használhatóságának köszönhetően jelenleg is töretlen a szolgáltatás népszerűsége. Azonban a MOL Bubi sikerei nemcsak önmagukban értékesek.

A MOL Bubinak a fővárosiak körében komoly szemléletformáló hatása volt. Egyre többen ismerték fel, hogy a kerékpáros közlekedés nem véletlenül népszerű: élvezetes, gazdaságos és sok esetben – főleg a hagyományos közösségi közlekedési módokkal kombinálva – gyorsabb, mint autóval araszolni a dugóban. Budapesten jelentős részben a MOL Bubi közvetett hatására egyre jobban elterjedt a saját kerékpárral való közlekedés is. Az elmúlt években újabb és újabb csúcsok születtek a városi kerékpározás utazásszámaiban Budapesten. Augusztusban kiugró kerékpáros forgalmat mértek a számlálók, és MOL Bubival is rekord számú utazás történt.

Rövid idő alatt megváltozott a városi kerékpározással kapcsolatos közvélekedés is.

Az egy évtizeddel ezelőtti hiedelmek eltűntek, ma már Budapesten is „normális” dolog biciklivel közlekedni.

Budapest belső városrészeinek kerékpárosbarát fejlesztése szintén szorosan kapcsolódott a MOL Bubi bevezetéséhez. Szolgáltatási területén a kerékpározás biztonságosabbá vált és minden közlekedő számára csökkentek a közlekedés veszélyei. Az alapvető, egyszerű forgalomtechnikai beavatkozások tették bringával átjárhatóbbá a várost. Ilyenek voltak

  • a sebességcsökkentő és forgalomcsillapító beavatkozások,
  • az egyirányú utcák megnyitása kétirányú kerékpározásra,
  • a közös busz- és kerékpársávok kialakítása,
  • a lényeges főútvonalak kerékpározhatóvá tétele,
  • a közterületi kerékpárparkolók kialakítása.

A MOL Bubi kiinduló szolgáltatási területén bevezetett kerékpárosbarát fejlesztési eszközöket a következő években Budapest számos más területén is alkalmazta a BKK. Az utcák és utak fejlesztése során a MOL Bubi bevezetése óta általános cél, hogy a kerékpárosbarát szempontrendszer is érvényesüljön valamennyi útfelújításnál, közúti beavatkozásnál és közterület-rendezésnél. A hagyományos közösségi közlekedés és az egyéni gépjárműközlekedés szempontjaival összhangban valósul meg a gyalog és kerékpárral közlekedők igényeinek színvonalas kiszolgálása.

A Budapesti Mobilitási Terv egyik célja, hogy a kerékpáros közlekedés aránya 2030-ra elérje a 10 százalékot, a gyalogos közlekedésé a 20 százalékot az utazások számát tekintve, természetesen elsősorban a közösségi közlekedéssel kombinálva. A BKK kerékpározással kapcsolatos szolgáltatásairól és fejlesztési terveiről a táraság honlapján lehet tájékozódni.

Borítókép: Fotó: Cseh Tamás