Megkezdődött az Üllői úti ingatlanok rehabilitációja, a kispesti városhatár és a Szarvas csárda tér közötti szakaszon hat és fél hektár területet építenek be. A „Fő utca” koncepciót a Budapest 18 Gazdaság- és ingatlanfejlesztési Konferencián mutatta be az építőipari ágazat képviselőinek Pestszentlőrinc-Pestszentimre önkormányzata.

Eleinte csak szolnoki országútként emlegették, ma már a főváros leghosszabb, 15 kilométeres sugárútja.

Az Üllői út Kálvin tértől Vecsésig öt kerületet szel át, itt található az ország legmagasabb toronyháza, a Semmelweis Egyetem Elméleti Tömbje, a körút legrégibb épülete, a Hild József tervezte kaszárnya, valamint olyan építészeti remekművek is, mint az Iparművészeti Múzeum, vagy a Ludovika Akadémia.  

Iparművészeti. Fotó: Rácmolnár Milán

A külső kerületekben azonban at impozáns épületeket elhanyagolt, kisajátításra váró ingatlanok és üres telkek váltják. A 18. kerületi önkormányzat már a koronavírus-járvány előtt elkészítette a kispesti határ és a Szarvas csárda tér közötti szakasz rehabilitációs tervét, a hat hektár beépítését célzó teljes koncepciót azonban csak idén tavasszal mutatták be a nagyközönségnek.

„El akarja kerülni a városvezetés azokat a befektetéseket, amelyeket a beruházók később haszon reményében továbbadnak, és azt sem szeretnénk, hogy üresen álljanak a telkek. Ezért a kikötések között szerepel az, hogy két éven belül meg kell kezdeni, és négy éven belül be kell fejezni az adott kivitelezést” – mondta Bacsik György az új városfejlesztési koncepciót létrehozó, és a megvalósításért felelős Városrehabilitáció 18 Zrt. vezérigazgatója.

A beruházásra kijelölt területeket projektként értékesítik, teljes koncepciótervvel együtt, így akarják elkerülni, hogy sorra nyíljanak az autókereskedések.

A túlépítést azonban el szeretné kerülni az önkormányzat, ehhez igazították a márciusban kerületi építési szabályzatot is, ahol a többi között a parkolóhelyek kialakítása és a csapadékvízelvezetés is kiemelt szerepet kapott.

„Csökkentjük a jelenlegi beépítési lehetőségeket, mind a családi házas, mind a magánerős és a nagyobb beruházások esetében is. Több fővárosi kerület építési szabályzatát, és beépítési gyakorlatát kielemeztük, és a számunkra elrettentő példaként álló túlépítéseket el akarjuk kerülni. Az Üllői úton szigorú korlátozások lesznek” – nyilatkozta Körös Péter, a kerület gazdasági alpolgármestere.

A tervezők legfeljebb 12 és fél méter magas homlokzatmagasságú épületekkel számolnak, zöld homlokzatokat alakítanak ki, de gyalogátkelőhelyek is.

Kispest és Pestszentlőrinc határán ér össze az Üllői úti felújítása a már évek óta tartó Fáy utcai másfél milliárdos szociális rehabilitációs projekttel, ráadásul két közlekedési fejlesztés is közvetlenül érinti az itt élőket, az 50-es villamos beruházása és a 142-es vasútvonal felújítása. A kerületi önkormányzat azt reméli, a már megkezdett, vagy tervezés alatt álló közlekedési és infrastrukturális fejlesztésektől, hogy vonzóbbá teszik a kerületet a befektetők számára.

Régi vágya minden városvezetőnek az Üllői út rendbetétele. Fotó: Rácmolnár Milán

„Nem szabad túldimenzionálni az építési lehetőségeket, mert hirtelen értékét veszti az a terület, amelyik túl intenzíven próbálja kifejezetten a profitorientáltság irányába tolni a beépítéseket. Megvalósítjuk például azt, hogy a szabályozással elhúzzuk az épületeket vonalát az Üllői úttól. A régi épületek mind kinn állnak az utcafronton. Nincs helye a zöldnek, nincs helye a városi életnek, egyszerűen egy szürke sávot látunk végig az Üllői úton, az emberek menekülnek ebből a közegből” – mondta Petrovai László alpolgármester.

Az Üllői úton szolgáló 50-es villamos vonalán már több megállót is akadálymentesítettek, itt 2023-ig kilenc új CAF szerelvényt helyeznek forgalomba, miután kialakítják az áramellátáshoz szükséges infrastruktúrát. A két éve elfogadott Fővárosi Útfelújítási programból pedig 2 milliárd jut az útburkolat cseréjére, jelenleg a Szarvas csárda tér és a Béke tér közötti szakasz tervezése és engedélyeztetése zajlik.

Ilyen az üllői út. Fotó: Rácmolnár Milán

„Az út alatt található százéves azbesztcement vízcső cseréjét be kell várni. A Fővárosi Vízművek már megkapta a forrást a Fővárosi Közgyűléstől, hogy elindítsa a folyamatot, ezzel indul az Üllői út felújítása jövő év tavasszal, ezt rögtön követi az útpálya  felújítása is” – mondta Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes a Very Important Planetnek.

A „Fő utca” projekt első beruházásának alapkövét az Üllői út 323-325. szám alatti ingatlanon rakták le március 17-én. Itt korábban egy parkoló üzemelt, a tervek szerint az épülő társasházak emeletén másfél szobás lakásokat alakítanak ki, a földszinten pedig szolgáltatók kapnak helyet.