Az Európai Unió korlátozza az Oroszországból származó olaj- és gázimportot, hogy ne finanszírozza tovább Putyin Ukrajna elleni háborúját – sürgeti 25 európai civil szervezet. Továbbá követelik, hogy a benzinkutakon tüntessék fel az olajtermékek származási országát, hogy a fogyasztók véletlenül se finanszírozzák a Putyin-rezsimet.

A civilek azt javasolják, hogy a tagországok először vessenek ki vámot vagy illetéket az orosz gáz-, olaj- és szénbehozatalra, a későbbiekben pedig teljes egészében szüntessék meg ezek importját. Az orosz olaj- és gázexportból származó öt dollárból négyet az olaj tesz ki, és ez több mint két évtizede Putyin katonai kiadásait szolgálja. Ennek véget kell vetni – jelenti ki a Kijevtől Lisszabonig terjedő civil szervezetek koalíciója.

„Oroszország illegális háborúja Ukrajna ellen pusztítja országunk népét. Az orosz rakéták és bombák ukrán védők és civilek százait ölik meg. Ez csak rosszabb lesz

– állapította meg Heorhij Veremijcsik, az Ukrán Nemzeti Ökológiai Központ vezetője.  Sürgős cselekvésre van szükségünk, hogy megbénítsuk a Putyin-rezsim képességét a háború finanszírozására. Az EU kormányai akaratlanul is tovább finanszírozzák Oroszország támadását Ukrajna ellen.

Ennek véget kell vetni.”

A gazdasági szankciók eddig nem érintették az orosz olaj és a gázimportot, és – bár szükségesek – nem állítják meg az orosz előrenyomulást. Az uniós országok továbbra is naponta több százmillió eurót utalnak át olajért és gázért a Putyin-rezsimnek – becslések szerint 2022-ben 80-85 milliárd eurót –, fizetve ezzel az Ukrajna elleni illegális háborúját. Az orosz olajimport kétharmadát a közlekedés használja fel.

Az Oroszországgal folytatott gáz-, olaj- és szénimport korlátozása emeli az energiaárakat, de Putyin rendkívüli katonai agressziója rendkívüli választ igényel. A civilek egyúttal felszólítják a kormányokat, hogy tegyenek határozott lépéseket, hogy megóvják a rászoruló háztartásokat és a vállalkozásokat az energiaválságtól. A Nemzetközi Energiaügynökség azon országainak, amelyek 90 napra elegendő olajtartalékkal rendelkeznek vészhelyzet esetére, ezeket az Oroszországgal szemben nagymértékben kitett országok támogatására kellene fordítaniuk.

William Todts, az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) igazgatója elmondta:

„Az ukrán városokat romboló rakétákat az európai autókban lévő benzinből vásárolták. Húsz éve vérdíjat fizetünk Putyinnak. Olajfüggőségünk megszüntetése nem csupán erkölcsi kötelességünk az éghajlatváltozás kezelése érdekében, hanem kulcsfontosságú a háború befejezéséhez is.”

Lukács András, a Levegő Munkacsoport (a T&E tagszervezete) elnöke arra hívja fel a magyar lakosságot, hogy az orosz agresszió befejezéséig csak akkor használják az autóikat, ha az feltétlenül szükséges.

„Tudjuk, hogy ez sokaknak kellemetlenségeket okoz, de gondolják meg, hogy ezzel is hozzájárulnak a háború mielőbbi befejezéséhez, sok értelmetlen szenvedés és halál elkerüléséhez.”

A kilenc pontban megfogalmazott követeléseket tartalmazó felhívás angol nyelvű szövege itt, a magyar fordítása alább olvasható.

  • Vezessenek be vámot az Európába irányuló orosz gáz-, olaj és szénbehozatalra az orosz olajprofit csökkentése érdekében még az előtt, hogy ezt az importot teljesen megszüntetnék, amit a párizsi klíma- és energiacélokkal eléréséhez egyébként is meg kell majd tenni. Az Európai Energiaügynökség (IEA) országai legalább 90 napra elegendő kőolajimport-tartalékkal rendelkeznek vészhelyzet esetére. Ezeket az Oroszországgal szemben nagymértékben kitett országok támogatására kell felhasználni.
  • Az autósok megérdemlik, hogy tudják, finanszírozza-e a benzinkútjuk Putyin Ukrajna elleni háborúját. Ezért követeljük, hogy az olajtársaságok, az üzemanyag-kiskereskedők és a benzinkutak hozzák nyilvánosságra, hogy az eladott benzin és gázolaj mekkora hányada származik Oroszországból. Kérjük a kormányokat, hogy vezessenek be olyan szabályokat, amelyek biztosítják, hogy az üzemanyag-kiskereskedők megadják ezt az információt.
  • Sürgősen fogadjanak el egy cselekvési tervet az olajfogyasztás rövid távú csökkentésére, mivel az orosz olajról egyszerűen átállni például közel-keleti olajra nem megoldás – sem az éghajlat, sem az emberi jogok, sem az energiabiztonság szempontjából. A lehetséges közlekedési intézkedések közé tartozik az otthoni munkavégzés és a digitális együttműködés magas arányának fenntartása a felesleges autó- és repülőutak elkerülése érdekében, a sebesség csökkentése, a környezetbarát vezetés ösztönzése, a forgalomcsillapítás, továbbá a gyaloglás, a kerékpározás és a tömegközlekedés támogatása, valamint a városokban autómentes hétvégék szervezése. Mindez csökkenti az importált olajtól való függőséget, és mérsékli az olajárak emelkedésére irányuló nyomást.
  • Új célként tűzzék ki, hogy 2025-re elérjük az tisztán elektromos személygépkocsik és furgonok értékesítésének 50 százalékos arányát. Az EU és az Egyesült Királyság CO2-szabványainak szigorítását előbbre kell hozni e cél elérése érdekében.
  • Külön célokat kell kitűzni a nagy futásteljesítményű járművek, például a céges autók, flották, taxik és buszok villamosítására, mivel ez jelentős hatást gyakorolna az olajkeresletre.
  • Radikálisan és azonnal fel kell gyorsítani a szél- és napenergia elterjesztését, valamint az energiahatékonysági intézkedéseket, különösen az épületek felújítását, ami egyúttal az energiaszegénységet is kezeli.
  • Az EU-nak és tagállamainak meg kell duplázniuk az energiatakarékossági és éghajlatbarát beruházásokat a 723 milliárd eurós uniós Helyreállítási és Ellenállóképességi Alap részeként.
  • Az Európai Bizottságnak haladéktalanul vissza kell vonnia a gáz „zöld” címkézésére irányuló javaslatát az Európai Fenntartható Pénzügyi Taxonómiában. Az EU-nak vissza kell vonnia azokat a terveit is, hogy a hajózást LNG-re állítsa át, mivel ez növelné a gázimporttól való függőségünket.
  • Mivel az EU főleg Oroszországból és Ukrajnából importál élelmiszert és takarmánynövényeket, és mivel ezen import bizonytalanná vált, az EU-nak és tagállamainak azonnal fel kell függeszteniük ezen termékek felhasználását a bioüzemanyagokban az élelmiszerbiztonság megteremtése és a hatalmas élelmiszerár-infláció elkerülése érdekében Európában és azon túl.

Kiemelt kép: Levegő Munkacsoport