Bliccelni egy életérzést jelent, talán ebben is rejlik a vonzereje. A gulyáskommunizmus végének gyermekeiként sokan egyszerűen abban szocializálódtunk, hogy a BKV-járatokon nem fizetünk, hiszen akkor is megy a busz meg a villamos, ha mi mellette sétálunk. Akkor hát miért ne szállnánk fel rá? Sőt királyok vagyunk, hogy lyukasztás nélkül jövünk-megyünk rajtuk, átverve a BKV-ellenőröket, akik korunk talán legjobban utált emberei a városban. Többek között ezért is olyan rendkívüli hatású a Kontroll.

Anyáink és nagyagyáink még nem azért vettek jegyet, mert jöhet az ellenőr. Hanem mert fel sem vetődött bennük a csalás gondolata, a sejtjeikben is magukkal hozták egy becsületesebb világ emlékét. És fel sem fogták, mi miért nem veszünk jegyet, de minket ez sem érdekelt.

Aztán jobb esetben jött egy új inger, akár egy nagy találkozás formájában,

amely egy magasabb életérzéshez vezetett, amely során akkor is lyukasztunk, ha csak egy megállóra szállunk fel, és biztosan nem jön az ellenőr. Kinek-kinek máshonnan jöhetett a belső meggyőződéssé váló gondolat, amely ráébresztette: ez az ország soha nem lép előre, amíg mi is így viselkedünk. Különösen úgy, hogy a fizetésünkből telne a jegyre. És egyszer csak azon kaptuk magunkat, hogy a járatokon, legalábbis egy részükön, már nem menő a bliccelés, hanem ciki a lebukás. Ezért sem éri meg az egész, meg amúgy sem. A bliccelés ára a pótdíj, de mi az ára a pótdíj meg nem fizetésének?

A döntő többség becsületes

E ponton érdemes rátérnünk a BKK friss közleményére, amely szerint a BKK szigorított követeléskezelési módszerei miatt egyértelműen azok döntenek a legjobban, akik minél hamarabb rendezik a jegyellenőrök által kiállított sárga csekket.

A korábbi évtizedek enyhébb pótdíjazási gyakorlatát felülvizsgálva a Budapesti Közlekedési Központ 2015-ben bekeményített, ami hatékonynak bizonyult. A szigorúbb követeléskezelésnek köszönhetően évente több tízezer fizetési meghagyást és végrehajtási eljárást indítanak.

Mint felhívják rá a figyelmet, a BudapestGO alkalmazással például a nap 24 órájában bármikor, bárhonnan megvásárolható számos jegy- és bérlettípus. Miköben az utasok döntő többsége becsületesen használja a közösségi közlekedési szolgáltatásokat, mások a pótdíjat sem fizetik meg időben.

Elévülés pedig nincs, sőt a pótdíjtartozás milliókra is rúghat néhány év alatt.

A társaság idén is összeállította az elmúlt év rekordjait, amelyek már konkrét, teljesített befizetések, többségüket a jogi eljárásokat követően fizették be. A ténylegesen befolyt pótdíjbefizetések tartalmazzák a pótdíjtartozást és a járulékait, a végrehajtási eljárások költségeit is.

TOP10 egyösszegű pótdíjbefizetések 2021-ben

1.1 879 391 Ft
2.1 151 035 Ft
3.1 017 318 Ft
4.   905 277 Ft
5.   798 289 Ft
6.   765 173 Ft
7.   707 858 Ft
8.   690 946 Ft
9.   662 404 Ft
10.   661 044 Ft

A legmagasabb összegű pótdíjbefizetés 6 végrehajtási eljárásból, több tucat rendezetlen pótdíjazás alapján jött össze, és jóval elmarad a 2020-ban beszedett legborsosabb pótdíj összegétől, amely 2 797 400 forintra rúgott. A negatív rekorderek ellen a befizetések elmulasztása miatt több, akár 8 végrehajtási eljárás is indult. Mint a BKK írja, a kiszabott pótdíjak időbeni befizetésével töredékére lehetett volna csökkenteni a notórius bliccelők kiadásait, és a pótdíjazással járó adminisztrációt.

Milyen büntetést kockáztat, aki jegy vagy bérlet nélkül utazik?

A Fővárosi Önkormányzat által előírt Díjszabás szerint a 16 ezer forintos alappótdíj a helyszínen, a jegyellenőrnél készpénzzel vagy bankkártyával fizetve, illetve az adatfelvételt követő két munkanapon belüli személyes vagy banki befizetés esetén 8 ezer forintra mérséklődik. Amennyiben sem a 8 ezer forintos pótdíjösszeget, sem a 16 ezer forintos alappótdíjat nem fizeti meg az ügyfél határidőn belül, 30 napon túl a késedelmi és az eljárási díjjal tovább emelkedik a pótdíj összege 32500 forintra. Amennyiben felszólításra ezt sem fizeti be az ügyfél, fizetési meghagyást kap, és ha erre sem érkezik befizetés, a BKK végrehajtást kérve is érvényesítheti a követelését.

Ilyenkor a behajtási eljárások és jogi lépések összes költsége a bliccelőt terheli.

A pótdíjak gyors befizetése a legjobb megoldás. A szigorított követeléskezelési módszerek miatt a pótdíjazott utasok egyértelműen akkor döntenek a legjobban, ha minél hamarabb rendezik a jegyellenőrök által kiállított sárga csekket. Nem érdemes abban reménykedni, hogy a pótdíjtartozás elévül, ugyanis a BKK ha kell, bíróságra viszi az ügyeket. Az eddigi pótdíjazási polgári pereket több mint 90 százalékában a BKK nyerte.

BKK vs. bliccelés

A Budapesti Közlekedési Központ a megfogalmazása szerint egyre több autóbuszjáraton vezeti be az első ajtós felszállási rendszert. A tapasztalatok szerint a rendszer jelentősen hozzájárul a bevételek növekedéséhez. A szolgáltatások fejlesztéséhez a jegyellenőrzés egyre nagyobb területi és időbeli lefedettsége is hozzátartozik.

De nem ezért vegyünk jegyet.

Kiemelt kép: BKK