„A Műegyetem rakpart jövője tekintetében egy kisebb véleménykülönbség alakult ki a Főváros és a Budapesti Fejlesztési Központ között. Miközben mind a két fél szeretné, hogy a rakpartra megérkezzen a fonódó villamos (hiszen a térségből, ahol egyetemi kampuszok, infópark, s most pedig a Budapart fejlesztéssel egy egész új városnegyed épül, nagyon hiányoznak a közösségi közlekedési elemek) a közlekedési terv a legjobb szándék mellett is azt a maradékelvű zöldinfrastruktúra tervezési metodikát követi, ami olyan régóta meghatározza a közlekedési infrastruktúra fejlesztéseket” – írta a Facebook-oldalán Bardóczi Sándor.

Budapest főtájépítésze szerint a maradékelv -zempontú közlekedési és közműtervezés rendre azt eredményezi, hogy oda kerülnek fák, ahol marad egy kis hely a kötöttpályás kiosztás, közműelhelyezés, világítás, kapcsolószekrények, forgalomtechnika, parkolók kiosztása után. Vagyis lesznek olyan szakaszok, ahol sehova nem fér el a fa.

Mint írja, a 2018-as, sem a BFK, sem a főváros által nem szeretett terv 219 kivágandó fával számolt. Ehhez képest nem nevezhető nagyon nagy előrelépésnek a 2021-ben bemutatott tervváltozat, amely már “csak” 196 fát vágna ki.

Közölte, az természetesen érthető, hogy a villamos a jelenleg egy szakaszon középre, az osztósávba elültetett fákat nem tudja kikerülni, az is érthető, hogy a forgalmi sávnak is el kell férnie, sőt az is érthető, ha ebben a számban azok a fák is benne vannak, amelyek borzasztó állapotban vannak. Többnyire azért, mert korábban szintén a maradékelv mentén ültették el őket olyan helyekre, amibe csak belepusztulni lehet. A BFK által bemutatott terv 198 fát ültetne el. Ezzel szemben ők arra látunk elvi lehetőséget, hogy további 113 fát is el lehetne ültetni / nem kéne kivágni, s csak ebben az esetben lenne végül egy teljes, egyöntetű, ritmussal bíró, látványban és árnyékban is jobb helyzet a mostaninál, s nem ugyanolyan vagy rosszabb lenne a végeredmény. A fák, fasorok a legláthatóbb, meghatározó vizuális elemei egy-egy utcaképnek. Fontos fejlesztés ez, hiszen a Dunapart világörökség, településarculati karaktere van. Ide nem jó elv a maradékelv. Ide nem jó, ha ugyanolyan rossz élőhelyi körülményeket biztosítunk az új fáknak, amibe a régiek is belepusztultak.

„Vitézy Dávid azt írja, szívesen ültetnek több fát, ha meggyőzzük a kerületet. A főpolgármester pedig tegnap a kerület alpolgármesterével együtt állt ki a nyilvánosság elé, hogy kérje a zöldebb Dunapartot. Számomra ezt azt mutatja, hogy a küldetés teljesítve, a főváros meggyőzte a kerületet.

Innentől már csak egy dolog várat magára, hogy a tervezők ennek megfelelően visszaüljenek a tervezőasztalhoz.

Ez egy 30 milliárdos projekt. Lehetetlen, hogy ne férjen bele még egy tervmódosítási kör, hogy jobb tervek szülessenek. Ehhez viszont szakítani kell azzal a szomorú gyakorlattal, hogy a zöld csak maradékelv alapján tud érvényesülni. Budapest többet, zöldebbet érdemel” – közölte a szakember.