A Párbeszéd frakcióvezető-helyettese szeretné, ha a budaiak mindenkinek utat mutatnának zöldítésben, hiszen körzetében egyre környezettudatosabbak az emberek. A budapesti 4-es körzet országgyűlési képviselőjelöltje lapunknak adott interjújában elmondta, mire készül a sokak által várt tavaszi győzelem után. Tordai Bence elárulta, mit lát jónak a kormány zöldpolitikájában és miért festené narancssárgára a fideszes választási plakátokat. 

Meglepte az előválasztáson aratott kétharmados győzelme?

Őszintén szólva meglepett, kiélezettebb versenyre készültem. A végén aztán körülbelül 9 ezer szavazat érkezett rám, azt hittük, hogy összesen voksolnak majd ennyien a körzetben. Kálmán Olga erős jelölt volt, sokak által kedvelt személyiség. 

Hálózati módon kampányolni. Fotó: Rácmolnár Milán

A beletett munkánk mennyisége azonban megtette a hatását. Elég régen kezdtük építeni a Budai Zöld közösséget, ők most aktivistaként segítettek minket. Nagy tanulság, hogy hálózati módon kell kampányolni. Sokan szavazás előtt ugyanis nem a médiát és a közösségi médiát használják, hanem a személyes ismerősökkel beszélgetnek. Többszáz ember van, aki aktívan kampányolt értem, ez jól működött.

Jobban, mintha csak szórtuk volna a Facebook-posztokat a világra.

Azóta egyeztettek Kálmán Olgával az áprilisig esedékes teendőkről?

Azóta nem találkoztunk, egy Facebook-posztban gratulált. De ez nem baj, valószínűleg nem a helyi politikai munkában lesz aktív. Minden bizonnyal inkább a központi feladatokban vesz majd részt a DK-n belül. Biztos vagyok benne, hogy nem veszítjük el az ellenzéki közösségből. 

Ha nemcsak az előválasztás lesz sikeres, hanem az éles országgyűlési szavazás is, akkor mik az Ön legfontosabb teendői?

Varga Mihályék a II. és III. kerülettől 10 milliárd forintot vontak el, amit az orvosi rendelők építésére, korszerűsítésére kellett volna fordítani. Fontos programelem, hogy ezt a pénzt visszaszerezzük a kerületi rendelőknek. Jelenleg a II. és a III. kerületi önkormányzatok is élen járnak a zöldítésben. Amit helyhatósági szinten meg lehet tenni, azt megteszik.

A hétköznapi kis lépések zöld politikája nagyon jól megy, ebben támogatni kell őket. 

Amiben egy országgyűlési képviselőnek szerepe lehet, az, hogy a törvényalkotást és a kormányzást annak a zöld fordulatnak a szolgálatába állítja, ami helyben már elindult. A budai polgárok progresszív gondolkodása, a zöld területekhez való fizikai és lelki közelsége miatt mi lehetünk azok, akik ennek a folyamatnak a katalizátorai lesznek. Ha minden jól megy, tavasz végétől ennek erősítésére teszem fel a következő négy évemet.

Mik a legfontosabb klímastratégiai lépések? 

A legnagyobb egészség- és klímagyilkos a légszennyezettség, ezzel mindenképp kell kezdeni valamit. A magasabban fekvő kertvárosi részeken talán viselhetőbb a jelenség, de ne legyenek illúzióink: a budapesti szmoglencse, ami ráül a városra, idáig is elér. 

Tehát azonnal korszerűsíteni, zöldíteni kellene a közlekedést. Ez persze már most is megtörténhetne, ha a kormány nem blokkolná tudatosan Karácsony Gergely terveit.

Egy-egy aláírásra várunk, de már rég itt lehetnének az új alacsonypadlós villamosok, az új trolik a legforgalmasabb vonalakon. Ezek önmagukban is javítanák a levegő minőségét, rengeteg szennyező dízeljárművet vonhatnánk ki a napi közlekedésből, és kényelmesebb, akadálymentes közlekedési lehetőséget nyújthatnánk. Ha pedig magasabb a szolgáltatás minősége, akkor az emberek számára vonzóbb közösségi közlekedés, nagyobb eséllyel rakják le az autójukat.  

Zöldíteni a közlekedést. Fotó: Rácmolnár Milán

Másik fő kibocsátó pedig a fűtés. Magyarországon a háztartások 40 százalékában részben vagy egészben szilárd tüzelőanyaggal fűtenek. A Sajó völgyén kívül Budapest a másik gócpontja a rossz levegőnek, ezzel elég sok mindent elmondtam.  A Fidesz-kormány olyan szinten nem kezd semmit ezzel a problémával, hogy uniós kötelezettségszegési eljárás van vele szemben. 

A budai polgár tényleg utat mutat?

Sok területen igen. Például számomra nem kérdés, hogy 2030-ban már nem szabadna belsőégésű motorral szerelt kocsikat forgalomba hozni. Ebben is előre kell mennünk, talán még az aktuális ellenzéki konszenzushoz képest is.

Budán már most minden harmadik, negyedik új autón zöld rendszámot látok. 

Egyre többen járnak kerékpárral, egyre környezettudatosabbak itt az emberek. Amikor azt mondom, hogy Buda utat mutat, az alatt azt értem, hogy az egész országnak, de elsőként közvetlen környezetének, a közép-magyarországi régiónak.

Itt az ideje, hogy a fővárost az agglomerációval egyben kezelve, kisebb ökológiai lábnyomú, sokkal kevésbé önpusztító módon működő, nem idejétmúlt ágazatokra alapozó gazdasági, környezeti és társadalmi rendszert hozzunk létre. Ebben a budai kerületek az élen járhatnak majd. Ez annál is inkább fontos, mert Budapest és vonzáskörzete ma 3 millió embert jelent, de azt jósolják, hogy az évtized végére Magyarország 40 százaléka itt él majd.

Válaszolt már Áder János a nyílt levelére?

Azon az oldalon nem szoktak ilyesmivel foglalkozni, ezt szomorúan mondom. A levél egyébként azért született, mert a köztársasági elnök a glasgow-i klímacsúcson történt felszólásában azt mondta, a városokban dől el a klímaváltozás.

A Fidesz pedig épp most vette el a pénzt az ellenzékinek gondolt önkormányzatoktól, ezt kértem számon. 

Tordai Bence gyerekeivel a Critical Mass-on. Fotó: Facebook

Egyébként szerintem a mi politikai sikerünk, hogy a Fidesz elkezdte a zöldre festést. Magyarországon is kötelező elem lett a zöld témáról való kommunikáció a politikában, ez alól a kormánypárt sem tudja kivonni magát. Közben azonban az, amit a hétköznapokban látunk tőlük, az a bolygónk megmentése szempontjából nagyon kevés.

Ugyanakkor ha már szóba került a budai bringázás: az elektromos kerékpárok vásárlásának támogatása jó ötlet a kormánytól, különösen a budai hegyek felől nézve. Ez nem egy rossz program, nem is értem, hogy csúszott át a szitán. 

A Fidesz budai jelöltjei közben szó szerint is zöldre festik magukat. Megfogadták a tanácsunkat, azt, hogy „több zöld, kevesebb narancs”. Elhagyták saját pártjuk színét az arculatukból. A II., III. és XII. kerületben mindegyikük zöldbe öltözött a plakátokon, szórólapokon.  A kampány során nincs más dolgunk, mint narancssárgára festeni ezeket a képeket, hogy az embereket emlékeztessük, kik is ők valójában.

A glasgow-i klímacsúcs tanulságai alapján hogy teljesít a kormány?

Ezek a csúcsok azért jók, mert egymás mellé lehet tenni a vállalásokat. A magyar kormánynál jól látjuk, hogy sem a vállalások, sem a teljesítések terén nem kielégítő, amit művelnek. Az EU által meghatározott 55 százalékos klímacélt ott fúrták, ahol tudták, pedig valójában 65-nek kellene lenni.

Magyarország 40-et vállalt, de – ha így folytatjuk – 2030-ra csak 34 lesz belőle; ez egészen elkeserítő.  

Mindenfélét kitalálnak arra, hogy miként lehet zöldként eladni azt, ami nem az. Újabban a földgázt és a nukleáris energiát hazudják zöldenergiának, a zöld átmenet fontos eszközének. Pedig mindenki tudja, hogy a földgáz fosszilis energia, bányászata során pedig rengeteg metán szabadul fel. A klímacsúcson egyértelmű célként határozták meg a széndioxidnál sokkal klímagyilkosabb metánkibocsátás csökkentését, a Fidesz-kormány azonban ehhez az egyezményhez sem csatlakozott.

Hogy még egy pozitívat mondjak a klímastratégiával kapcsolatban, az jó, hogy a kormány végre létrehozott egy komolyabb energetikai lakáskorszerűsítési programot. Sajnos ezt a választások előtt csak néhány hónappal tette csak meg, de eddig 12 éven át nem jutott eszükbe, ezért aztán hadd ne járjon dícséret. 

Ha nyer az ellenzék áprilisban, a Párbeszédhez kerül a zöld tárca?

Nem az a legfontosabb, hogy ki delegálja majd a minisztert, hanem hogy milyen struktúra mentén épül fel a tárca.

Kiterjedt, sok területet magába foglaló zöld tárcát tervezünk. Még kérdéses, hogy lesz-e csúcsminisztérium, milyen kabinetrendszer működik majd. Fontos, hogy hova tartozik majd a közlekedés, a vízgazdálkodás. Annak ellenére, hogy Márki-Zay Péter általában inkább piaci logikájú megoldások felé hajlik, itt teljes a nyitottság részéről. Az is kérdés, hogy mennyire leszünk bátrak, hiszen a program időnként érint majd gazdasági érdekeket, és biztosan lesznek, akiknek ez nem tetszik. 

Nem készül tárcavezetésre a Párbeszéd. Fotó: Rácmolnár Milán

Az előválasztáson 10-ből 7 körzetben nyert párbeszédes jelölt, de a párt továbbra sem éri el az öt százalékos népszerűséget. Dolgoznak ennek javításán?

Elindítottunk a párton belül egy Erős Párbeszéd nevű mozgalmat. Reményeim szerint mozgalmi működésre tudunk átállni. A minden magyar pártra jellemző médiapárti, elitista, belterjes logikából kifelé kell nyitnunk.

Meg kell szólítanunk politikailag a változást elhozni képes fiatalokat, de a Párbeszéd küldetésének része a nők és a roma társadalom képviselete is.

Meggyőződésem, hogy a 4-es választókörzet kétharmados győzelmének titka nagy léptékben is működik. Fontos, hogy a zöldpolitika kulcsfogalma, a beágyazottság logikája szerint jelenjünk meg a magyar társadalomban. 

Hogyan maradhat meg a párt stílusa az összefogáson belül?

Teljes együttműködésről biztosítottuk az összefogásban szereplő ellenzéki pártokat és a közös miniszterelnök-jelöltet, ugyanakkor fontos, hogy nem akarunk besimulni a többiek közé. Bátrak és önazonosak vagyunk, az ellenzéki egységet megőrizzük, de a véleményazonosságot nem. Van közös programunk, ugyanakkor lesznek vitáink, de ezekre szükség is van. A zöld baloldali értéket, ami a profitlogika helyett az embert helyezi a középpontba, továbbra is markánsan felvállaljuk.

Ideje felismerni, hogy szabadjára engedett globális kapitalizmus ökológiai és társadalmi válságokhoz vezetett, ezen mi tudunk segíteni, a régi, bukott politikák nem.

Tavasszal a választás arról fog szólni, hogy egyik oldalon van a Fidesz, amelyik se nem jobb, se nem bal, egyszerűen csak tolvaj, a másik oldalon van az ellenzék, ahol mindenféle értékrend képviselteti magát, de egyezünk a tisztesség és a demokrácia iránti elkötelezettségünkben. Tessék választani!

Borítókép: Rácmolnár Milán