Az Egyesült Királyságban idén elmaradhat a karácsony – a Times már nyáron erről írt. Természetesen a karácsony konzumálásra szakosodott részére gondoltak, a grandiózus ünnepi menütől a karácsonyfán át a kézzelfogható ajándékokig, nem pedig a családi összejövetelekre meg a Télapóra – ő idén is szánra ül, ahogy szokott. De a Brexit miatt nem volt elég vendégmunkás, aki leszedje a terményeket, így például ősszel egy csomó zöldség és gyümölcs veszett kárba. Ennél is súlyosabb, hogy  8000 disznót le kellett ölni a farmokon és gyakorlatilag kidobni. A vágóhidak ugyanis azért nem fogadták az állatokat, mert nem volt elég ember a hús feldolgozására. Ugyanezen aggódnak a pulykafarmok is. Aztán arról számolt be a BBC, hogy késnek a Barbie és Mancs őrjárat szállítmányok a játékboltokból – írja a 444.hu.

 A hírek hallatán a briteknél annak rendje és módja szerint elkezdődött a pánikvásárlás, a szeptemberi, hetekig tartó benzinpánikkal már úgy is belejöttek. Sokan betárazták a játékokat, de a fagyasztott pulykát és a karácsonyi pudingot is.

Az Egyesült Államokban már a Halloweenre készülve szembesülhettek azzal a fogyasztók, hogy a korábbi évekhez képest szűkösebb volt a választék. A mindenszentek legalább akkora dekorációs őrülettel jár az országban, mint a karácsony, de az ehhez szükséges díszeket, jelmezeket és egyéb kellékeket sok üzletben már október elején sem tudták beszerezni az emberek. A legdurvább evészet, a Hálaadás még csak most jön, és akkor még mindig nem tartanak a karácsonyi ajándékoknál. Az Adobe 2021-re vonatkozó előrejelzése szerint a ruházat, a cipők, a sporteszközök, a babaholmik és az elektronikai cikkek kategóriáját érintheti leginkább az áruhiány. A vásárlóknak bele kell nyugodniuk, hogy ha nem lépnek időben, nem biztos, hogy mindent be tudnak szerezni, amit kigondolnak.

Az ellátási lánc akkor működik jól, ha a gyártás után a konténerek, a kikötők, a vasutak, a raktárak és a fuvarozás fázisa megfelelő ütemben, olajozottan követi egymást.

Csakhogy most az a helyzet állt elő, hogy ebben a sorban minden egyes állomás a saját problémáival küzd. A dominó nem előre, hanem össze-vissza dől. Először is, a Covid miatti szigorú lezárások megakasztották a kínai és dél-ázsiai gyárak termelését, mindegy, hogy ruhákról, játékokról, cipőkről, elektronikai cikkekről, esetleg bútorokról volt szó.

Amikor végre megnyíltak a kereskedelmi hajózási útvonalak, olyan óriási mennyiségű áru érkezett az európai és amerikai kikötőkbe, amire nem voltak felkészülve, így egyszerűen nem tudták feldolgozni sem időben. Nehezíti a helyzetet a mindenhol tapasztalható munkaerőhiány: nincs elég ember, hogy kipakolják a konténereket, és nincs elég kamionsofőr sem, aki időben tovább tudná szállítani a rakományt. Így a szárazföldi logisztikai hálózatok is túlterheltek.

Borítókép: Pixabay/Pexels