Az Adblue előállítása egész Európában akadozik, mivel a földgáz drámaian megemelkedett ára miatt valószínűleg már nem hoz nyereséget a tevékenység – írja a Totálkár.hu az Újszó.com cikke alapján.

A dél-szlovákiai Duslo vegyiüzem például már nem vesz fel új rendeléseket, ami arra utal, hogy leállítják a gyártást, ha minden szerződéses kötelezettségnek eleget tettek. Ez jelenleg Európa legnagyobb Adblue gyártója, de állítólag, egy lengyel üzem már leállt, és egy német gyár is korlátozta a gyártást.

A szabványban AUS 32 néven szereplő, kékre színezett folyadékot a dízelmotorok kipufogógáz-tisztító rendszerei a nitrogén-oxidok semlegesítésére használnak redukciós katalizátorukban. A hatósági előírás szerint Adblue nélkül az ilyen SCR katalizátoros dízelmotorok csak rövid ideig használhatók tovább, és csak a teljesítmény csökkentése mellett, azután a motorvezérlőnek le kell tiltania az indítást is.

Egy esetleges Adblue hiány így épp a legtisztább, legkorszerűbb dízelmotoros járművek használatát lehetetlenítené el. Mivel pedig a haszonjárművek döntő többségében – jellemzően az Euro 5-ös és 6-os szabványt teljesítő modellekben – ma már ilyen SCR katalizátoros dízelmotor dolgozik, ez akár általános áruhiányhoz is vezethetne. Így csak remélhető, hogy az európai országok döntéshozói felfigyelnek a jelenségre, és lépnek, mielőtt az adalék hiánya komolyabb fennakadást okozna a kontinens áruszállításában.

Borítókép: Pixabay/ markusspiske