Visszatáncoltak az autóipari cégek attól, hogy dolgozóikkal fizettessék ki az alkatrészhiány miatt elmaradt munkaórákat, de az ágazat problémái nem oldódtak meg– írja a Népszava.hu.

A globális félvezetőhiány most is komoly nehézségeket okoz az alkatrészellátásban, és hogy ez mikor rendeződik, azt meg sem lehet jósolni. Ha az elkövetkező hónapokban nem tud teljes gőzzel beindulni a termelés, akkor hiába adna rá lehetőséget a kormány ún. rabszolgatörvénye (más néven túlóratörvény, ami 400-ra emelte a kiadható túlórák számát), a vállalatok nem tudják ledolgoztatni a hamarosan lejáró munkaidőkeretek végéig a kiesett munkaórákat. Ha nem szerelnek össze autókat, akkor a magyar beszállítók is munka nélkül maradnak, vagyis tovább gyűrűzik a probléma.

A lap úgy tudja, az ágazat szereplői közül többen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszternél lobbiznak, hogy a ledolgozatlan munkaórákat – akár némi pluszdíjazás fejében – tovább görgethessék a következő munkaidőkeretre. Ehhez a mostani túlóratörvény módosítására lenne szükség.

A „mínuszórák” kifizettetésére voltak már próbálkozások, voltak cégek, amelyek le is vontak ezen a jogcímen a dolgozóik fizetéséből. Miután a múlt héten napvilágot látott a gyakorlat, ettől gyorsan visszatáncoltak az érintett cégek, a levonásokat pedig visszautalták.

A Magyarországon gyártó nagy autógyárak különböző módon kezelik a helyzetet, a Népszavának volt, aki azt mondta, le tudják majd dolgozni a mostani keretet, máshol tárgyalni fognak a szakszervezetekkel. Az továbbra is kérdés, a kormány hogyan segít majd a kevésbé tőkeerős beszállítóknak.

Borítókép: Pixabay/ simensad