Konkrét céldátumot terjeszt a Fővárosi Közgyűlés elé a dízelautók forgalmának tilalmáról Karácsony Gergely. Ezt jelentette ki a főpolgármester, amikor a Greenpeace Magyarország átnyújtotta neki a 45 000 ember által aláírt petíciót, amely az emberek egészségét súlyosan károsító dízelautók kitiltását követeli. A Levegő Munkacsoport főpolgármesternek írt levelében azt szorgalmazza, hogy jövőre kezdjék el a kitiltást. 

Helyesli a Levegő Munkacsoport, hogy a főpolgármester még ebben az évben konkrét céldátumot terjeszt a Fővárosi Közgyűlés elé a dízelautók forgalmának tilalmáról Budapesten. Ez felelne meg a nemzetközi tendenciáknak, hiszen már csaknem 300 európai városban hoztak létre úgynevezett alacsony kibocsátási övezeteket, ahol csak meghatározott környezetvédelmi követelményeket teljesítő járművekkel lehet közlekedni. Egy reprezentatív közvélemény-kutatás szerint az európai lakosság nagy többsége, ezen belül a magyarok 76 százaléka ért egyet egy ilyen intézkedéssel.

Több levegőt, védett övezetekkel

A Levegő Munkacsoport azt javasolja, hogy 2022 júliusától kezdve több éven át fokozatosan vezessék be a korlátozást – először a védett övezetekben, majd a Nagykörút és a Budai körút által határolt területen, végül pedig úgy, hogy a főváros területén 2024-ben csak Euro 4-esnél, 2026-ban pedig csak Euro 5-ösnél jobb besorolású dízelautókkal lehessen közlekedni.

A helyi lakosok 2022 júliusáig regisztrált autói átmenetileg mentesülnének a korlátozás alól.

„A kormány a Levegő Munkacsoportnak írt levelében már korábban megerősítette, hogy hasznosnak tartaná az alacsony kibocsátási övezetek bevezetését, sőt már 2013-ban részletes útmutatót tett közzé arról, hogy az önkormányzatok miként vezethetnek be ilyen övezeteket. Az intézkedés nagymértékben elősegítené a kormány Klíma- és Természetvédelmi Akciótervének megvalósítását is, amely egyebek mellett kimondja: »Nem leszünk Európa roncstemetője, a szennyező autók behozatalát szigorúan korlátozzuk«” – állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

A civil szervezet javaslata tulajdonképpen azt jelenti, hogy 2024-től a 15 évesnél idősebb dízelautók nem közlekedhetnek Budapesten, majd 2 évvel később már a 11 évnél idősebbek sem.

Greenpeace: Nincs mire várnunk

A Greenpeace a petícióját aláíró tízezrek nevében többek között azt is várja a városvezetéstől, hogy vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat a fővárosból. Júliusban Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország levegőtisztasági szakértője úgy fogalmazott:

„A szennyezett levegő miatt évente több mint 13 000 magyar hal meg idő előtt, amivel Magyarország az egyik legszennyezettebb levegőjű tagállam az Unióban. Nincs mire várnunk a szennyező járművek kitiltásával, emberéletekkel játszunk.

Ezt sem a fővárosi vezetés, sem a kormány nem nézheti tovább tétlenül”.

A világszerte ismert civilszervezet utalt rá: Magyarországon a kormány nem teszi lehetővé, hogy a városok saját hatáskörben útdíjat vezethessenek be a szennyező járművek korlátozására, ám Budapest főpolgármesterének még így is komoly felelőssége és mozgástere van arra, hogy a főváros légszennyezettsége ellen fellépjen.

Barcelona nem kispályázott, Párizs a zöldebb olimpiára készül

Az alacsony kibocsátású övezetekre az egyik legújabb és leglátványosabb példa a turizmus egyik legnagyobb európai célpontja, Barcelona. A katalán nagyvárosban még a világjárvány előtt vezettek be akkora tilalmi zónát, amelynek az egész kontinensen nincs párja, közel 100 négyzetkilométerével nem is nagyon lehet kimaradni belőle.

A sok szempontból, többek között a labdarúgásban nagy riválisnak számító Madridot húszszorosan verték ezzel.

Budapestnek természetesen nincs ilyen jellegű vetélytársa itthon, de az ellenfelet nem is más városokban kell keresni, hanem a légzőszervi betegségekben.

Miközben itthon a tokiói olimpia történéseit figyeljük, nemcsak a sport, hanem a vírus szempontjából is, Párizs már a következő nyári játékokra készül. Anne Hidalgo városvezető számára évekkel ezelőtt a légszennyezés elleni küzdelem lett az első számú cél, éppen ezért dízel autóval már a 2024-es olimpia idején, benzinessel pedig 2030-tól nem lehet közlekedni a francia metropoliszban.

Kiemelt kép: Pixnio