A Very Important Planet felületén rendszeresen biztosítunk megjelenést civil egyesületnek, tudományos cikkeknek, tanulmányoknak, szakértői véleményeknek. Ezúttal Koch Anna, a Levegő Munkacsoport önkéntesének írását közöljük.

Bár egyre népszerűbbek a városi terepjárók (más néven: utcai terepjárók, angol rövidítésükkel: SUV-ok), a társadalomnak számos tekintetben hátrányosak. Ilyen például a magasabb üzemanyag-fogyasztás és ennek következtében jelentősebb széndioxid-kibocsátás, a nagyobb helyigény, valamint a fokozott balesetveszély.

Habár általánosságban az utóbbi éveket az autópiac stagnálása jellemezte, a SUV-ok részesedése folyamatosan növekedett a világ fő piacain. Olyannyira, hogy ezek a járművek tavaly a globális autópiac 42 százalékát tették ki. Ha európai viszonylatban nézzük: már 2018-ban minden harmadik eladott autó egy SUV volt, és az arányuk 2020 májusában pedig 45 százalékra ugrott. Ennek eredményeként a SUV-ok széndioxid-kibocsátása az elmúlt évtizedben összességében majdnem megtriplázódott, mivel ugyanazon a távon egy SUV átlagosan több mint 10 százalékkal több energiát fogyaszt, mint egy közepes méretű autó. A fejlett gazdaságokat tekintve, ez közel 300 millió tonna széndioxidot adott hozzá az energiafelhasználásból származó kibocsátásokhoz, így a fejlett országokban ez a területet vált az egyetlenné, ahol a kibocsátások növekedése volt jellemző az elmúlt években.

A széndioxid-kibocsátás ágazatonkénti változása 2010 és 2020 között a világon (Forrás: IEA)

Egyesült Királyság együttes kibocsátásával. A legújabb becslések szerinti érdekes adat: ha a SUV-tulajdonosok egy saját országot alapítanának, akkor ez az ország a világ hetedik legnagyobb széndioxid-kibocsátója lenne!

A világ energiafelhasználásból származó teljes kibocsátása a becslések szerint 7 százalékkal csökkent a COVID-19 világjárvány kezdete óta, ami történelmi jelentőséggel bír. Ez a csökkenés mintegy ötször akkora, mint a 2009-es globális pénzügyi válságot követő. A kijárási korlátozások átmenetileg csökkentették az autóipar károsanyag-kibocsátását és a járművek használatából eredő légszennyezést is. A SUV-ok kibocsátása azonban 0,5 százalékos növekedést mutatott ebben az időszakban is (2. ábra).

Az energia felhasználásbólszármazó széndioxid-kibocsátás éves változása 2011 és 2020 között a világon (Forrás: IEA)

A SUV-ok több kőolajat égettek el tavaly, mint 2019-ben, elérve a napi 5,5 millió gallont. Mivel ezen járművek száma folyamatosan növekedett az utakon, a Nemzetközi Energia Ügynökség adataiból arra lehet következtetni, hogy az új SUV-okkal járó többletfogyasztás semlegesítette a kijárási korlátozásokból eredő, a globális autóiparra jellemző üzemanyagfogyasztás-csökkenést.

A SUV-oknak nemcsak az üzemanyag-hatékonyságuk rosszabb, mint a hagyományos autóké, hanem a gyártásuk is több erőforrást igényel. Ezzel is nagyobb mértékben járulnak hozzá az éghajlatváltozáshoz és a környezetkárosodáshoz, mint a kisebb autók.

Ártalmas környezeti hatásukhoz a fizikai méretük is társul. A nagyobb járművek tágasabb parkolóhelyeket és többlet négyzetmétereket igényelnek a garázsokban is.

A nagyobb szélességük, magasságuk és tömegük miatt a SUV-ok nehezebben tudnak irányt váltani és lefékezni. Ennek következtében egy balesetnél a SUV vezetője kevésbé képes gyorsan reagálni. Az adatok szerint háromszor nagyobb valószínűséggel borulnak fel, mint a hagyományos autók.

Tekintélyes méretük nem csak a balesetek kockázatát növeli, hanem a fenntartási költségeket is. A SUV-ok régóta az egyik legkevésbé hatékony és legköltségesebb osztályt képviselik az autóiparban (3. ábra).

Autóosztályonkénti átlagos üzemeltetési költségek Nagy-Britanniában (Forrás: Which)

Mivel balesetveszélyesebbek, mint kisebb társaik, általánosságban a rájuk eső kötelező biztosítási költségek is magasabbak. Végezetül, javítási költségeik is nagyobbak, az összetettebb rendszerüknek és a drágábban beszerezhető alkatrészeknek köszönhetően. Mindez azt is jelenti, hogy hasznosabb területekről von el forrásokat mind a társadalomtól, mind az érintett egyénektől.

A kisebb autók használatára való átállás kulcsfontosságú pillére az autóipar károsanyag-kibocsátási csökkentésének. A nagyobb méretű és kevésbé üzemanyag-hatékony SUV-ok népszerűsége jelentősen késleltetheti ezt az átmenetet.

A fenti okok miatt a Levegő Munkacsoport már jóideje szorgalmazza, hogy az átlagosnál jóval nagyobb méretű és súlyú személygépkocsikra jelentős többletadót és sokkal magasabb parkolási díjakat vessenek ki, mint a közepes méretű autókra.