QR-kóddal ellátott matricákat ragasztanak kukákra a Fővárosi Közterület-fenntartó Nonprofit (FKF) Zrt. egy most indult kísérleti programjában. A hulladékgyűjtők ilyen azonosításával, a naprakész információknak köszönhetően pontosabban lesz tervezhető a kukásautók útvonala – tájékoztatta a társaság csütörtökön az MTI-t.

A közlemény szerint a kísérleti program egy budai és két pesti kerületet – II., X., XV. – érint, 12 ezer fogyasztót kértek arra, hogy a nekik kiküldött, egyedi QR-kóddal ellátott matricát ragasszák fel kukáikra. Az egyedi kódot egy speciális programmal beolvasva azonnal látható, hogy a szolgáltató az adott tartályhoz kapcsolódóan milyen szolgáltatást biztosít.

A hulladékgyűjtő tartályok azonosítását Nyugat-Európa több nagyvárosában, például Bernben, Dortmundban, Drezdában is alkalmazzák.

.
Az FKF-nek számos problémát okoz, hogy a kukák nincsenek azonosítóval ellátva. Pillanatnyilag csak adatbázisok segítségével nyerhetők ki információk arról, hogy hol milyen típusú edényekből hány van kihelyezve az ügyfelekhez. Azt írták, az egyedi, QR-kódos azonosító bevezetésével a raktárból kikerülő tartályok már az átadás pillanatában az ügyfélhez rendelhetők, mondhatni, a kukák “teljes életútja” nyomon követhető.

A tesztprojekt keretében kifejlesztették a budapesti hulladékszállítást szervező szakemberek munkáját segítő mobilapplikációt is.

Mindezeknek köszönhetően pontosabban megtervezhetik a kukásautók útvonalát, hatékonyabb lehet a járatszervezés, nőhet a szolgáltatás színvonala és az ügyfelek elégedettsége is.

Az FKF szerint a kukák pontosabb nyilvántartása előnyös lesz azért is, mert nagyobb tudatosságra és odafigyelésre ösztönzi az ügyfeleket a hulladékok szelektálása terén. Így remélhetőleg kevesebb hulladékból lesz szemét, ezáltal több papír, fém és műanyag újrahasznosítása válik lehetővé másodlagos nyersanyagként.

A QR-kód bevetésével kiszűrhetők lesznek a nem fizető ügyfelek is.

Várhatóan csökken majd az illegálisan kihelyezett hulladék is. Emlékeztettek arra, hogy a jogszabály szerint minden ingatlanhasználónak fizetnie kell hulladékszállítási díjat, így az FKF ennek szellemében keresi fel az ügyfeleket és vonja be a szolgáltatásba.

A kísérleti program év végi lezárásakor döntenek majd a továbbiakról, arról, hogy továbbfejlesztve újból tesztelik a rendszert vagy mihamarabb bevezetik az egész fővárosban – áll a közleményben.

Kiemelt kép: Rácmolnár Milán