Városházi munkája során sokszor tapasztalta, hogy Budapest és a közvetlen környezetének fejlődéséhez közös erőre, egységes munkára van szükség. Dorosz Dávid, a Párbeszéd országgyűlési képviselő-jelöltje a 2022-es választások után az agglomerációt szeretné képviselni. Pontosabban Csomádot, Csömört, Dunakeszit, Erdőkertest, Fótot, Gödöt és Veresegyházát. Karácsony Gergely kampányfőnökeként 2019-ben sikeresen vívott meg egy csatát Budapestért, most is tudja a receptet a kormánypárt ellen. Interjú.

Miért épp itt mérkőzik meg az országgyűlési képviselőségért?

Az elmúlt tizenegy évben, az Orbán-kormány alatt a budapesti agglomeráció fejlesztését elhanyagolták, pedig Európában és a világban az agglomerációt szerves egységben kezelik a nagyvárossal. Alapelv, hogy az itt élők ugyanolyan lehetőségeket érdemelnek, mint akik Budapesten laknak: ugyanolyan kikapcsolódási, bevásárlási, kulturális lehetőségeket kell biztosítani. Ezzel szemben Orbánék tizenegy év alatt csak összevissza építkeztek ezeken a területeken, ami az ott élőknek lett a legrosszabb. Fóton például problémákba ütközhet, aki egy család bevásárlását gyorsan el akarja intézni. Nem tud a szupermarket megépülni a kijelölt helyen, pedig ez az ott élők kívánsága. A településeket is megosztja, miközben az együttműködés kiemelten fontos lenne az agglomerációban.

A választókörzet a lélekszáma alapján a legnagyobb az országban, sok új lakóval.

Ez a lényeg: ide már nem új lakóparkok kellenek, hanem olyan, az itt élőket szolgáló fejlesztések, amelyek az helyiek igényeit és a természetvédelem egyensúlyát szolgálják. Így aztán meg kell őriznünk a Keszihegyet, a Fóti-Somlyó tanösvényt, a Tőzegest, Fót, Göd, Dunakeszi környékét a kikapcsolódásra alkalmas vidéknek. Meg kell óvnunk az ingatlanspekulációtól, ami annyira jellemző a Fideszre. Dunakeszi és Göd további fantasztikus értéke a Duna természetes partszakasza. Az itt élőknek azt is joguk van megismerni, pontosan mivel jár a folyómeder kotrása.

A helyi, dunakeszi repülőtérre milyen sors várhat?

Mindig kapunk olyan híreket, hogy különböző vállalkozók be akarják építeni. Ha egyéni országgyűlési képviselője leszek a körzetnek, nem fogjuk ezt hagyni, a parlamentben is azon leszünk, hogy szabad terület maradjon, amely a kikapcsolódást szolgálja. A város megtelt, azon kell dolgozni, hogyan lehet az itt élők életminőségén javítani, nem pedig azon, hogyan lehet még egy lakóparkot felhúzni. A közlekedést fejleszteni, az óvodai férőhelyek számát bővíteni, még több kikapcsolódási lehetőséget, játszóterületet biztosítani.

A közlekedés területén melyek a legfontosabb teendők?

Ugyanazt a minőséget kívánjuk biztosítani, amit a budapestiek megkapnak. Főpolgármester-helyettesként a közlekedésfejlesztési feladatokat is elláttam, tisztában vagyok vele, nem tartható fent tovább az az állapot, hogy nincs egységes felület a fővárosi és a megyei közlekedéslehetőségek áttekintésére. Fennakadásmentes megoldásokra, egységes jegyrendszerre van szükség, amelybe a BKK, a MÁV és a Volánbusz is beletartozik. Orbán Viktor rendszerének óriási bűne, hogy ez eddig elmaradt, legfeljebb nagy szavakat és szép látványterveket kaptak a helyiek.

A vasút szörnyű állapotba került a váci és a veresegyházi vonalon, Fót környékén.

Gyök kettővel haladnak a szerelvények, a felújítást nem szabad tovább halogatni. A közbeszerzési eljárást is csak a helyiek hülyítésére írták ki, hogy úgy tegyenek, történik itt valami – hiszen ami komoly pénzbe kerül, arra már nem költ a Fidesz. Szép csendben visszavonták az 50 új hibrid vonatra kiírt közbeszerzést is, mert rájöttek, a látványtervek sokkal olcsóbbak, mint a valódi fejlesztés. Dunakeszin nincs megfelelő P+R parkolási lehetőség, bővíteni kell a kerékpáros tárolóhelyeket, a ráhordási kapacitást, ami sok ember érdeke. A vasútállomáson letennék a biciklit, így mennének Budapestre dolgozni. Miközben a bicikliutakat is fejleszteni kell a településen belül, a közutakon is borzasztó állapotok uralkodnak. Tudom, hogyan kell ezen változtatni, hiszen a budapesti Városházán is kidolgoztam egy négyéves programot az utak felújítására, és már az első évben több jelentős útszakasz határidőre megújult. 2022 után Dunakeszin és környékén is rálépünk a gázpedálra, mert a helyiek megérdemlik a magasabb életminőséget. Közlekedés mellett zöldfejlesztéseken is dolgoztam a Városházán, ezek érdekében is tenni fogok az agglomerációban. Viszont ezekhez az ügyekhez csak kormányzati pozícióból lehet hatékonyan hozzányúlni. Karácsony Gergellyel Budapesten is jó csapatot alkottunk, ezt a csapatmunkát szeretnénk Pest megyére kiterjeszteni.

A Pest megyei 5. számú választókerület fideszes fellegvárnak számít az elmúlt évtized alapján.

Személy szerint nagyon motivál, hogy Orbán Viktor rendszerét 2022-ben meg lehet verni, és ebben fontos szerepe lesz, hogy ezt a választókörzetet is át lehet fordítani, ahol eddig rendre a Fidesz győzött az előző választásokon. Kampányfőnökként tudom, hogyan lehet megverni a Fideszt. Így leszünk sikeresek Tuzson Bencével szemben, aki valójában nem más, mint Rogán Antal kifutófiúja. Másfél évtizede is Rogánnak dolgozott már, amikor az polgármesterként értékes V. kerületi ingatlanok sorát adta el, így a belvárosi önkormányzat az Orbán-kormány elképesztő méretű korrupciójának a laboratóriuma lett.

Ami a következő megméretést illeti, a 2019-es év már bebizonyította az előválasztások fontosságát.

Nem nyertünk volna Budapesten, ha tavasszal és nyáron nincs előválasztás. Most is fontos, hogy a helyiek el tudják mondani a véleményüket. Bár a koronavírus terjedése a fórumok, személyes találkozások lehetőségét gátolja, és a kampány a virtuális térbe helyeződött át egy időre, az első pillanatot ki fogom használni, hogy a lehető legtöbb emberrel találkozzam. Minél több ember véleményét meg akarjuk hallgatni helyi és országos szinten, bevonni őket a kampányba, a döntésekbe. Rajtuk múlik a jövő, közös erővel lehet mozgalmat építeni egy zöld, igazságos és fenntartható Magyarországért. Azt szeretnénk, hogy a hatalom embereit az emberek hatalma váltsa fel.

Ami jelenleg alighanem mindent embert a legjobban érdekel, az az egészségügy, amely már a világjárvány előtt is bajban volt. Mihez lehet kezdeni vele?

A koronavírus nyilvánvalóvá tette, hogy a kormány lezüllesztette az egészségügyet, az orvosokat pedig folyamatosan megalázta. Az oktatást ugyanígy szétverte, ami nemzeti tragédiához vezetett. Dunakeszin a rendelőintézetek, orvosi praxisok működésének helyreállítása fontos lépés a megfelelő életkörülményekhez. Országos szinten anyagi és erkölcsi megbecsülést kell biztosítani a szférának. Ez egy befektetés az emberekbe, az emberekért. Ezen múlik, meddig és milyen színvonalon élnek – nem lehet ennél fontosabb ügy. Mellette az oktatás a jövő záloga, gyermekközpontú, modern intézményeket akarunk kialakítani, ahol a pedagógusokat sem robotnak tekinti a kormányzat. E területeken a kormány olyan bűnöket követett el, hogy hosszú és kemény munkával lehet csak helyrehozni őket.

A világjárvány alatt rengetegen veszítették el a munkájukat, bevételeiket, olyan területeken, mint a vendéglátás vagy éppen maga a média. A megfelelő szintű munkahelyek megteremtését aligha lehet megkerülni.

A szomorú igazság az, hogy megélhetési válság van – családok százezrei küszködnek az alacsony fizetések és az egyre dráguló élelmiszerárak szorításában. Magukra hagyták őket, hiszen sem a vállalkozások, sem az emberek nem jutottak közvetlen segítséghez, ami világbotrány. A kieső fizetéseket, árbevételeket kompenzálni kell. Munkahelyeket kell teremteni, melyekkel helyre lehet állítani a családok életét. Az államra vár itt a feladat, ehhez is kormányváltásra lesz szükség.

Míg máshol valódi segítséget kaptak az emberek, hogy gazdaságilag talpra álljanak, itthon csak áldozatot kértek eddig tőlük: maradjanak otthon, ne járjanak el dolgozni, vendéglőbe.

E folyamatok ellensúlyozása mindennek az alapja. Miközben Orbán alatt a multinacionális cégek nettó több millió forinthoz jutottak, hogy egy-egy új állást létrehozzanak, a kis- és középvállalkozások csak hosszú és bonyolult folyamat végén kaphattak támogatást. Kivéve azokat a fideszes haverokat, akiknek a Magyar Turisztikai Ügynökség osztogatott több százmilliós vagy milliárdos tételeket. De van pénz MotoGP-pályára meg vadászati kiállításra – mindenre, amiből lehet lopni, csak az emberek megsegítésére nem. Nyilván a Mészáros Lőrinc-Várkonyi Andrea „ifjú párnak” sem kemény munkából telik új, többmilliárdos luxuspalotára.

Egy új kormány fenti ígéreteinek teljesítéséhez megvannak a források?

Igen, ha csak azt nézzük, milyen mértékű közvetlen támogatást kapnak a Mészáros Lőrinchez, Garancsi Istvánhoz vagy például Tiborcz Istvánhoz kötődő cégek. Ha ehhez hozzávesszük a modern monetáris politika lényegét (azaz, hogy a jegybankon keresztül közvetlenül lehet finanszírozni a költségvetést), akkor nyugodtan kijelenthetjük, a források megvannak, csak rossz helyre kerül a pénz, a járvány sokkját is kihasználva.

Itthon az Orbánhoz közel álló egy-kétezer család világviszonylatban is tekintélyes vagyonhoz jutott az elmúlt tizenegy év alatt.

De közben a társadalom 99 százaléka leszakadt vagy egy helyben topog. Ahogy évente drágul a hús vagy a gyümölcs, mindannyian érzékeljük, hogy az infláció brutális módon visszatért. Vegyük hozzá a világbajnoknak számító 27 százalékos áfát, és mindebből kiderül, a Magyarországon élők 99 százaléka fizeti meg egy százalék gazdagodását.

Ha jól tudom, a hazánk előtt álló nagy kihívások nem csak politikusként foglalkoztatják.

Másfél éve jelent meg a könyvem, amelyben arról írok, hogy a világot meghatározó nagy válságok, kezdve a klímaváltozástól az egyre növekvő egyenlőtlenségekig, hogyan hatnak ránk és az országra. Csak egy zöldebb, igazságosabb, mindenkinek felemelkedést biztosító Magyarország lehet sikeres a 21. században.

Marad ideje a természetre is a munka mellett?

Imádok túrázni, a természetben járva egyszerűen mindig elcsodálkozom, milyen gyönyörű tájak vesznek minket körbe. Emellett nagyon szeretek fotózni, bár erre most kevés időm jut. Azért ha tehetem, viszem magammal a gépemet.

Dorosz Dávid és a közelmúlt

  • A Párbeszéd országos kampányát vezető Dorosz Dávid 2010 után az országgyűlés egyik legaktívabb és legfiatalabb tagjaként dolgozott, 2013-ban a Párbeszéd Magyarországért egyik alapító tagja lett.
  • 2019-ben kampányfőnökként segítette győzelemhez Karácsony Gergelyt a főpolgármesteri választáson, majd főpolgármester-helyettesként többek között a klímavédelmi és fejlesztési ügyekért felelt.
  • A 3,7 milliárdos új, Béke téri főgyűjtőcsatorna megvalósításának elindítása, a BKK-ügyfélközpontokban elhelyezett ingyenes vízautomaták, a Magyarországon először létrehozott hűsítő szigetek, a széles körű, kutyabarát ivókútlétesítési program fűződnek a nevéhez, a vízlelőhelyek megjelenítése a BKK Futár applikációban, továbbá a négyéves útfelújítási program. Ezek közül már több fontos útszakasz határidőre elkészült.
  • Tavaly óta a washingtoni Atlantic Council intézet nemzetközi vezetői programjának tagja.
  • 2019-ben jelent meg könyve korunk legnagyobb válságairól, mely többek között a klímaválságról és azok hazánkra gyakorolt hatásairól szól.