A Kaliforniai Egyetem egy friss kutatása szerint a plug-in hibridek és az akkumulátoros elektromos autók vásárlóinak mintegy ötöde fordul el végül a technológiától átmenetileg vagy véglegesen, ebben pedig kulcsszerepet játszanak a töltéssel járó mindennapi nehézségek – írja az Autopro.hu.

Mint írják, az egyetem kutatói Kalifornia 1856 olyan lakosának válaszait elemezték, akik korábban már vettek egy hálózatról tölthető elektromos autót, azóta azonban lecserélték azt valamilyen másik járműre. A válaszadók 20,96 százaléka határozott korábban úgy, hogy felhagy a hajtásrendszer használatával – így a kutatás készítésekor már nem rendelkezett elektromosan tölthető autóval.

Az akkumulátoros elektromos autók esetében a megkérdezettek 19 százaléka hagyta el a technológiát.

Nekik a 24,3 százaléka azt válaszolta, valószínűtlen, hogy a jövőben ismét akkumulátoros elektromos modellt vesznek, 10,5 százalékuk bizonytalan volt, míg 65,2 százalékuk könnyen elképzelhetőnek tartotta, hogy újra fog ilyen járművet vásárolni.

A szerzők megjegyzik, bár a számok alapján a technológiaváltás csak átmeneti lehet sok háztartásnál, azoknak, akik a kérdezés idején is akkumulátoros elektromos autót használtak, jóval nagyobb hányada, 87,3 százaléka látta valószínűnek, hogy később ismét egy ilyen típust fog vásárolni.

A technológia-elhagyás többek között a háztartásban lévő járművek alacsonyabb számával, a töltés kényelmetlennek találásával, illetve az otthoni level 2 töltési lehetőség hiányával mutat korrelációt.

A plug-in hibridek használóinak kicsivel nagyobb része, 21 százaléka volt technológia-elhagyó, ugyanakkor a más hajtásrendszerű járművet vásárlóknak csak kisebb hányada, 19 százaléka tartotta valószínűtlennek, hogy ismét plug-in hibridet vesz majd valamikor. Az ismételt vásárlást könnyen elképzelhetőnek értékelők 68,6 százalékát alkották a csoportnak.

A plug-in hibridek esetében az elhagyást egyebek mellett ugyancsak a háztartás autóinak alacsonyabb számával és a töltés okozta kellemetlenségekkel tudták összekötni. További tényező volt még például a járművek vételára és fenntartási költsége, valamint a több hosszú út tétele.

A kutatás rávilágított, hogy a hatótávolság – legalábbis azután, hogy valaki már megvette elektromos autóját – nem befolyásolja a technológia elhagyásának esélyét, azonban a töltési lehetőségek, a töltéssel való általános elégedettség igen.

A Green Car Congress összefoglalója szerint az eredményekből az is kirajzolódott, hogy márkánként jelentős különbségek vannak azoknak az arányában, akik lemondanak a hajtástechnológiáról. A legtöbben (38 százalék), azok közül döntöttek autójuk eladása mellett, akik korábban egy elektromos Fiat 500-ast tulajdonoltak, míg a legkevesebben (tíz százalék) azok közül, akik egy Teslát vásároltak.

Borítókép: Pixabay/Joenomias