A központot elkerülő gyűrűirányú vonalvezetéssel valósulhat meg a Dél-pesti zöldfolyosó és kerékpárút projekt. A 23 kilométeres szakasz Csepel, Soroksár és a XVIII. kerület között hoz létre fenntartható kerékpáros kapcsolatot. Az útvonala érinti a főváros egyik legnagyobb egybefüggő zöldterületét, a pestszentlőrinci Péterhalmi-erdőt is.

A dél-pesti zöldfolyosó és kerékpárút kialakítása Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz forrásaiból 14 és fél milliárd forintba kerül. A beruházás részeként megépülhet a gyalogos-kerékpáros híd Csepeltől a Molnár-szigetre, és megújulhat az évtizedek óta használaton kívüli Nagy-Burma vasútvonal környezete is. A Szemeretelepet Soroksárral összekötő, korábban teherszállításra használt iparvágány mentén zöld parkokat alakítanának ki, kormányközeli forrásból úgy értesültünk, hogy a honvédség tulajdonában álló sínpárt, illetve ami maradt belőle felszedik.

Burma-vasút. Fotó: VT/Wikipédia

„Ha megvalósul a beruházás, a kerületünknek az útvonal nemcsak turisztikai szempontból lesz fontos, hanem gyakorlatilag a sugárirányú kerékpárutak összekötését is eredményezi. Pestszentlőrinc és Pestszentimre között is szeretnénk újabb közúti kapcsolatot létesíteni, az ide tervezett kerékpárút is rácsatlakozna erre a nyomvonalra – mondta a XVIII. kerület alpolgármestere, Petrovai László.

Pestszentlőrinc hasonlóan a többi peremkerülethez nem dúskál a kerékpáros-infrastruktúrában, a közeljövőben azonban több forgalmas út felújításnál is várhatóan figyelembe veszik a biciklizőket. Rövidesen az Üllői úton és a reptérre vezető gyorsforgalmi úton is kialakíthatnak nyomvonalat.

A Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese szerint jó hír, hogy végre találtak forrást a fejlesztésre, de a nyomvonal kialakításánál fontos szempont a hálózatosság.

„A külső kerületeknél az a legnagyobb probléma, hogy nemcsak egymással, hanem a belvárossal sincs meg a megfelelő kerékpárút-kapcsolat. A XXIII. kerületben a kerékpárút a Gubacsi hídig tart, onnan kényelmesen csak Csepelre lehet eljutni, a Belvárosba nem igazán. A XVIII. kerületnek nincs belvárosi kapcsolata, ezt az Üllői út felújítása kezelni tudja, de az is csak a külső szakaszra fog esni” – mondta Halász Áron.

A Budapesti Fejlesztési Központ a beruházással kapcsolatos háttéranyagában úgy számol, hogy a 23 kilométer hosszúságú zöldfolyosó és kerékpárút több tízezer ember számára jelenthet kikapcsolódási és sportolási lehetőséget, a dokumentum a biciklizés mellett a görkorcsolyázást a kültéri fitneszt és a lovaglást is megemlíti. A központ a Magyar Kerékpárosklubbal tavaly nyáron kötött stratégiai megállapodást azzal a céllal, hogy a fővárosban és az agglomerációban tervezett állami fejlesztések a legjobban kiszolgálhassák a kerékpárosok igényeit.

Útvonalterv. Forrás: BFK

„Fontos lenne, hogy ne csak egy vonalas fejlesztés jöjjön létre, hanem ezeknek a kerületeknek a központjában is oldják meg, hogy el lehessen jutni iskolákba, fontosabb intézményekbe, a tömegközlekedési átszállásokhoz. Egyelőre nem ismerjük a beruházás részleteit, csak annyit látunk amennyi a sajtóban megjelent. Ha bevonnak a részletes tervezésbe természetesen fogunk javaslatokat adni”– tette hozzá a civil szervezet elnökhelyettese.

A projekt tervezésénél figyelembe kell venni azt is, hogy Soroksár és a XVIII. kerület határán a Pestszentimre-felső vasúti állomásnál, a kialakítandó kerékpárút keresztezi a lajosmizsei vasútvonalat. Az elővárosi vonal korszerűsítése – amiről korábban itt írtunk – hasonlóan még csak a tervezési szakaszban tart.

A csomóponti fejlesztés elkerülhetetlen, az érintett települések a több szintű megoldást szorgalmazzák, ami érthető, hiszen a vasúti átjárónál egyszerre kell majd biztonságosan és akadálymentesen átvezetni a futópályát, a kerékpársávot és a gyalogosközlekedést.

„A kerület bármely pontjáról ez a vasútállomás kerékpárral biztonságosan megközelíthető, itt ki kell kerékpárok megőrzésének feltételeit is kialakítani, vagy olyan kocsikat üzemeltetni, amire fel lehet rakni a biciklit. Láthatóan jól illeszkedik a két projekt, mivel a főváros célja az, hogy az elővárosi vasútat bekapcsolja a közösségi közlekedésbe”– mondta Petrovai László.

A borítókép illusztráció: Pixabay/fietzfotos