A Dunai Hajóút Fejlesztési Program keretében a kormány tervbe vette a Duna medrének kikotrását és az áruszállítási forgalom megnövelését, miközben a Duna szinte teljes itthoni szakasza a Natura 2000 hálózat része. A Párbeszéd környezetvédelem és a helyben élők érdekében online petíciót indít azért, hogy a tervezés során kérjék ki a helyi érintett önkormányzatok véleményét. 

A közlemény szerint a program megvalósítása várhatóan különböző mederszabályozási, kotrási, gátépítési munkákkal járhat a teljes Duna-szakaszon. Maga a beruházás is pusztíthatja az értékes Duna-menti, védett, Natura 2000 területeket, a jövőben kiépülő kikötőről és logisztikai infrastruktúráról nem is beszélve. Azonban azzal, hogy a Duna az év közel minden napján hajózhatóvá válik, a lakosok csak veszíteni fognak. A tranzitforgalom növekszik, amely szennyezheti a vizet, ronthat a vizek ökológiai állapotán, előtörhetnek az invazív fajok, és nem utolsósorban erodálja a partokat, ami a Szentendrei-sziget parti szűrésű ivóvízbázisaira is hatással lehet. De nemcsak a vízi világ, hanem a környező ártéri területek élővilága – köztük számtalan védett fajjal – is veszélybe kerülhet. 

A jelenlegi trendekből következtetve a Duna hajózhatóságának fejlesztésével várhatóan továbbra is csupán tranzitország lennénk.

Vagyis a beruházási és fenntartási költségek és a várható hidrológiai és ökológiai hatások ellenére sem hazánk lenne az elsődleges haszonélvező, kárviselés szempontjából azonban elsődleges elszenvedők volnánk. 

A Párbeszéd szeretné megelőzni, hogy a Fidesz-KDNP-kormány a Dunai Hajóút Fejlesztési Program tervezésében a Duna medrének komoly, természetromboló átalakításával hozza létre a dunai teherhajózási, szállítmányozási utakat; továbbá elérni azt is, hogy minden környezeti beruházás tervezése során, az ott élők érdekeinek figyelembe vételével, egyeztessen a helyi önkormányzatokkal. 

Ennek érdekében „Egyeztetést a természetközeli Dunakanyarért!” címmel a Párbeszéd online petíciót indít. 

Kiemelt kép: Wikipedia Commons