Online petíciót indított Kocsis-Cake Olivio a Párbeszéd Magyarországért frakcióvezető-helyettese és Temesvári Szilvia Terézváros alpolgármestere a Nyugati pályaudvarnál tervezett kormányzati beruházás ellen. Az ellenzéki párt szerint sem a városfejlesztési koncepciót, sem a helyi lakosság igényeit nem vette figyelembe a kormány, amikor úgy döntött, hogy a területre költözteti a Nemzeti Cirkuszművészeti Központot. Így az épület az utolsó olyan helyre kerülhet a belvárosban, ahol még elképzelhető zöld közterületi beruházás.

A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ építését Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) kultúráért felelős államtitkára jelentette be február elején, néhány nappal azután, hogy a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű projektnek minősítette. A tervek szerint a pályaudvar mellett az Eiffel tér – vasúti pálya – Ferdinánd-híd – Podmaniczky utca által határolt területre kerül a cirkusz, a Baross Imre Artistaképző Intézet Előadó-művészeti Szakgimnázium, Gimnázium és Alapfokú Táncművészeti Iskola épületét pedig a hajdani mozdonyhangárból alakítanák ki. A központ kialakítását Fekete Péter azzal indokolta, hogy a cirkuszművészet az egyetlen művészeti ág, amelyben Magyarország világviszonylatban az első ötben van.

A beruházás elleni petíciót kezdeményező ellenzéki politikusok elengedhetetlennek tartják a lakosság véleményének kikérését.

Jelenleg így néz ki a hányatott sorsú terület. Fotó: VIP

Segítene a népszavazás?

„Ha már az állam hozzányúl a területhez és beépíti, akkor azt ne a lakók és az önkormányzat nélkül tegye. Előzze meg valódi társadalmi egyeztetés, legyen az helyi népszavazás, vagy valódi konzultáció. Ha abból az derül ki, hogy tényleg cirkuszt akarnak, akkor el kell fogadni” – mondta Kocsis-Cake Olivio, a Párbeszéd Magyarországért frakcióvezető-helyettese a Very Important Planetnek.

A szóban forgó terület tulajdonképpen egész belvárosban az utolsó olyan hely, ahol még elképzelhető zöld közterületi beruházás.

Terézvárosban az egy főre jutó zöldterület aránya az egyik legalacsonyabb Budapesten. A politikus szerint a beruházónak közműveket kell telepítenie, és a kármentesítés is jelentős összegbe kerül majd.

„A Nyugati pályaudvar környéke teljesen be van építve, nincs sehol zöldfelület. Azt tudni kell, hogy a talaj feltehetően annyira szennyezett, hogy a rekultiváció több milliárd forintba kerül majd. A tulajdonosi konstrukció is elég bonyolult, megoszlik a MÁV az állam és az önkormányzat között” – tette hozzá Kocsis-Cake Olivio.

Azzal azonban, hogy a kormány kiemelt jelentőségűnek nyilvánította a beruházást, nincs helye a településképi véleményezési eljárásnak, és nem kell építészeti-műszaki tervpályázati eljárást sem lefolytatni.

Terézváros tíz százaléka

„Amiről beszélünk, az Terézváros tíz százaléka. A demokrácia elvnek teljesen ellentmond, hogy központilag határozzák meg a kerület tizedének a sorsát, miközben a kormánynak pont az ilyen beruházásoknál kellene példát mutatni abban, hogyan lehetne a közösség érdekében dönteni” – mondta lapunknak Temesvári Szilvia, Terézváros alpolgármestere.

Temesvári Szilvia és Kocsis-Cake Olivio Terézváros tíz százaléka előtt. Fotó: VIP

A terület a Duna-part, a Várnegyed és az Andrássy út Világörökség védőövezetének határán fekszik. A két ellenzéki politikus attól is tartan, hogy az építkezés miatt az UNESCO elveszi a világörökségi terület címet.

„Amikor mi azt mondjuk, hogy nem kell cirkusz, az nem egy vélemény, hanem egy értékválasztás. A klímaváltozás küszöbén állunk, egy belvárosi területre nem lehet nagyobb forgalmat generálni, hiszen oda majd csoportok, iskolai buszok érkeznek, de az építkezés is jelentős környezeti terhelést jelent. Ez nem szolgálja a helyi közösség érdekeit. Nem tudok arról, hogy a kerületben élők tömegesen rajonganának a cirkuszért, viszont minden terézvárosi lakosnak létszükséglete a levegő” – mondta Temesvári Szilvia.

Hozzátették, a területen az önálló telkek kialakításáról, a rajtuk található vasúti elemek kiváltásáról a nemzeti vagyonért felelős tárca nélküli miniszternek kell gondoskodnia. Az, hogy mennyibe kerül majd a beruházás, még nem tudható, a kormányhatározat a finanszírozással kapcsolatban a Liget-projektre hivatkozik, annak ellenére, hogy a helyszín már nem ott van. Két éve azonban a Liget átalakításával kapcsolatban döntöttek az áthelyezésről.

A Párbeszéd álláspontja szerint sem a terézvárosi városfejlesztési koncepciót, sem a helyi lakosság igényeit nem vette…

Közzétette: Kocsis-Cake Olivio – 2021. február 19., péntek

Gyurcsányék és Lázárék

A Nyugati pályaudvar melletti húszhektáros hektáros terület hasznosítására korábban is születtek nagyreményű tervek. Gyurcsány Ferenc kabinetje 2007-ben kormányzati negyedet álmodott A Nyugati tér – Teréz Körút – Podmaniczky utca – Dózsa György út – Vágány utca vonala – Ferdinánd híd – WestEnd City Center – Váci út – Nyugati tér által határolt területre. A kormány akkor költséghatékonysággal indokolta a tervezett beruházást, amit 2008 januárjában a sorozatos nehézségek, a rendezetlen tulajdonviszonyok és a határidők folyamatos csúszása miatt leállítottak. A pályázók többsége visszalépett, a versenyeztetés ellehetetlenült, a projekt kilencmilliárd forintjába került az államnak. Több év csendespihenő után 2015-ben Lázár János állt elő újabb ötlettel, miniszterelnökséget vezető miniszterként Nyugati Grund néven rekreációs parkot képzelt a rozsdaövezet helyére.

Az elképzelést akkor a kerületi önkormányzatok és a környezetvédők is támogatták, nem csoda, hiszen a tervek szerint a sínek lefedésével akartak zöld felületeket nyerni, gördeszkateret, mászófalat és bicikliugratót alakítottak volna ki, és a többi között az Állatkertbe felüljárón lehetett volna besétálni. A projekt azonban feledésbe merült, miután Lázár János 2018-ban távozott a kormányból.

Hol a hatástanulmány?

„Nem érthető a helyválasztás, hiszen az artistaképzőt a Fővárosi Nagycirkusz mellé, vagy az Állatkertbe is lehetne építeni, ami funkcionálisan is indokolt lenne, de még a Városliget projektben is vannak alkalmas területek. De azt már tudjuk, hogy a kormánynál ez úgy működik, hogy kinéznek egy területet, majd hatástanulmány és egyeztetés nélkül megépíttetik azt, amit kitaláltak egy Fidesz közeli céggel dupla áron. A környezetvédelmi szempontok pedig nem érdeklik őket”tette hozzá Kocsis-Cake.

Akár zöld is lehetne. Fotó: VIP

Karácsony Gergely még a 2019-es önkormányzati választás előtt úgy nyilatkozott, hogy a Nyugati pályaudvar melletti területet mindenféleképpen rehabilitálni kell, a cirkusznak pedig új helyszínt kell keresni. A főpolgármester egyeztet Baán Lászlóval, a Városliget miniszteri biztosával, ahol várhatóan szóba kerül a cirkuszközpontnak kijelölt telek is.

A beruházással kapcsolatban kerestük az Emmi-t, a tárca a cikkünk megjelenéséig nem válaszolt kérdéseinkre. Amint ezt megteszik, frissítjük írásunkat.

Borítókép: Rácmolnár Milán