Kispestnek, Pestszentlőrincnek és Gyálnak elege van az elavult járatból, ezért föld alá vinnék a lajosmizsei vonatot. A Nyugati pályaudvart a dél-pesti agglomerációval összekötő vasútvonal komoly dugókat okoz a XVIII.  és a XIX.  kerületben, de a gyáliakat sem kíméli. A Budapest Fejlesztési Központ 2021-ben készíti el a fejlesztési terveket az önkormányzatok bevonásával.

1889 június nyolcadikán indult el a Nyugati Pályaudvarról Lajosmizsére a 142-es járat első szerelvénye. A 98 kilométeres szakasz a dél-pesti agglomerációt szolgálja, kiegészülve a Kecskemét környéki kisebb településekkel és a környező tanyavilággal. Az elővárosi vonatok közül mára ez az egyetlen, amelyik nem villamosított, a vonal nagyobb részén 40 kilométeres a sebességkorlátozás.

Uzsgyi visszatér

Bár a vonalon 2008 áprilisától megjelentek a Siemens Desiro vonatok, a járműhiány miatt a korábban használt 418-as sorozatú dízelmozdonyokat is üzembe állították, majd a tavaly novemberi jármű átcsoportosítást követően ismét az Uzsgyi becenévre hallgató 6341-es sorozatú dízel motorvonatok közlekednek. A jelenlegi műszaki körülmények miatt járatsűrítés nem lehetséges, csak a mozdonyhoz csatolt kocsik számát tudják növelni.

Uzsgyira várva. Fotó: Ruzsa István

A kormány augusztusban döntött a vasútvonal fejlesztési tervének előkészítéséről, amit a Budapest Fejlesztési Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő azonnal meg is kezdett. Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója még novemberben beszélt arról, hogy a legnagyobb fejlesztési potenciál a lajosmizsei vonalban van, hiszen ugyanannyian laknak mellette, mint a szintén megújuló váci szakasz mellett. Mint mondta, a jelenlegi műszaki tartalom és a szolgáltatás alacsony minősége mellett azonban nem csodálkozik azon, hogy a déli agglomerációból több ezren miért ingáznak inkább busszal vagy kocsival.

Gyorsabb vonatok, több sorompó

Az agglomerációs vasúti stratégia modellezése alapján  a legbelső szakaszon 10-15, a külső szakaszokon 30 perces járatkövetés szükséges a mostani egyórás helyett. A tervek szerint a sebességet óránként 80-120 kilométeresre növelnék, a megállóhelyeket akadálymentessé tennék, és P+R parkolókat építenének.

„Ez egy óriási lehetőség a XVIII. kerületnek is, hiszen Pestszentimréről a vasút lényegesen sűrűbben, negyedóránként tudna közlekedni, ami kapcsolatot teremtene a hármas metróhoz, sőt egészen a nyugati pályaudvarhoz. Ugyanakkor egy jelentősebb városfejlesztési beruházást is jelent, ha ott két vágány, és járatsűrítés lesz, akkor bizonyosan a közúti átjárók külön szintesítésére is szükség lesz” – tette hozzá Vitézy Dávid.

Sorminta. Fotó: Sly Stúdió

A vonal nemcsak az főutat, de az Üllői úton az 50 -es villamost is szintben keresztezi, ami jelentős forgalmi akadályt képez. A BFK stratégiai célja elkerülni a dugókat, hiszen a központi régió közúti torlódásai több százmilliárd forint gazdasági kárt okoznak a dugóban feleslegesen eltöltött idő révén.

„Az egész dél- pesti térségnek a közlekedési szerkezetét lényegesen átalakítaná, ha a lajosmizsei vasútnak ez a Gyált és Pestszentimrét érintő szakasza a jelenlegi földfelszíni vezetésből mély vezetésűbe kerülne. Megszűnnének az egyszintű kereszteződések, és lehetőség nyílna a Nagykőrösi út szélesítésére, ami az összes érintett településnek elengedhetetlen, hiszen több tízezer ember ingázik itt naponta kocsival kétszer egy sávon – mondta a Very Important Planetnek Körös Péter, a XVIII. kerület szocialista alpolgármestere.

Jobb, ha a földbe ássák

Elmondta, a tervezett beruházásnál fontos szempont a környezetvédelem is, Budapesten és környékén az elmúlt tíz évben negyedmillióval nőtt az autók száma, a fővárosban tízből hat ember közlekedik közösségi közlekedéssel, ezt az elővárosokból ingázók közül tízből csak hárman választják. A főváros és elővárosainak levegőszennyezését, valamint a bevezető és a belvárosi utak zsúfoltságát a fenntartható és környezetbarát vasúti közlekedés arányának növelésével csökkentené, a lajosmizsei vonal ráadásul a dízelmozdonyokat elektromos meghajtásúra cserélnék.

Üllői út. Fotó: Sly Stúdió

„A beruházással megszűnhetne Pestszentimre forgalmi elszigeteltsége, amit pont a vasútvonal okoz, ráadásul környezetvédelmi szempontból egy földbe ásott vonat sokkal jobb, mint ami a házak előtt dübörög” – tette hozzá a politikus.

Megtudtuk, Vitézy Dávid és a három település polgármestere között folyamatos az egyeztetés, a BFK tájékoztatása szerint az érintett települések igényeit beépítik a tervezési időszakban. A vonal átfogó, építési engedéllyel bíró tervét a központ 2022-re készíttetheti el, európai uniós támogatás felhasználásával.

Borítókép: Ruzsa István