Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelősének jegyzete.

Évek óta zajlik egy tervezési folyamat, amelynek célja a Budapest egyik legszebb helyének, a Duna belvárosi partjának közösségi térré formálása. A Levegő Munkacsoport már évekkel ezelőtt részt vett megbeszéléseken, amelyeken mindig azt képviselte, hogy a pesti alsó rakpartot teljes egészében és örökre adják át a gyalogosoknak, kerékpárosoknak.

A teljes gépjárműforgalom előtti lezárás a város minden lakója és az ide látogatók részére nyújtana páratlan rekreációs lehetőséget.

Nem lebecsülendő az sem, hogy a különleges panorámájú belvárosi lakások és szállodák lakói mentesülnének a most az ablaknyitást, szellőztetést értelmetlenné tévő kipufogógáztól és zajtól. A következő fontos haszna egy parti sétánnyá alakított Duna-partnak az egy főre eső belvárosi zöldterület mérhető közelítése a nemzetközi ajánlásokhoz.

A személyautózást előnyben részesítő Tarlós István főpolgármestersége idején a Levegő Munkacsoport érveit csak kis részben vették figyelembe a pesti alsó rakpart átépítésének tervezése során.

De immár egy éve megváltozott a Fővárosi Közgyűlés összetétele, és főpolgármesternek is olyan embert választott a város polgársága, aki elkötelezett a (Bel)város fölszabadításának gondolata mellett az autók uralma alól.

Mely gondolat ráadásul, ne feledjük el, elvi szinten már több mint öt éve jelen van Budapest fenntartható városi mobilitási tervében, a Budapesti Mobilitási Tervben (korábban Balázs Mór Terv) is.

A Duna magas vízállásakor és különböző rendezvények során volt alkalmunk megtapasztalni, hogy a forgalommentes rakpart semmilyen érdemi fennakadást nem okoz Budapest közlekedésében. Ráadásul a tervek szerint 2021 tavaszán megkezdik az alsó rakpart alatt húzódó vízvezeték cseréjét a Szabadság híd és a Margit híd között. Az előreláthatólag másfél évig tartó munkálatok ideje alatt ezen a szakaszon gépjárművel sem közlekedni, sem parkolni nem lehet majd. Vagyis elegendő időt kapnak a budapesti forgalom résztvevői arra, hogy felkészüljenek e közterületek végleges kivonására az úthálózatból, megtanuljanak élni az alsó rakparti autózás és parkolás nélkül.

Egy ilyen értékes, igen magas használati értékű terület park helyett autóútként és parkolóként való „hasznosítása” a város szívében a legnagyobb hibák egyike, amit önkormányzat elkövethet.

Minden amellett szól tehát, hogy a Fővárosi Önkormányzat és a kormány fogadja el 22 civil szervezet javaslatát, és a küszöbön álló vízcsőcsere elvégzése után a pesti Duna-partot – hasonlóan más városokhoz, például a párizsi Szajna parthoz –a Szabadság hídtól az Árpád hídig – de legalább a Margit hídig – visszakapják a budapestiek.

(Borítókép: Pesti alsó rakpart a Parlamentnél, háttérben a budai Vár. Fotó: Fortepan)