„Az Európai Unió kétségtelenül legyűrte Orbánék ellenállását, a magyar kormány fogadkozásaival szemben van jogállamiság-mechanizmus, abban a formában, ahogy arról az EP és a Tanács novemberben megállapodott. Ugyanakkor további évekkel hosszabbította meg a velejéig korrupt NER finanszírozását.” Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért uniós tanácsadója, Budapest brüsszeli képviseletének vezetője elemezte a csütörtöki kompromisszumot.

1. Szokásos EU-s kompromisszum született, ami mindenkinek megadja a lehetőséget, hogy győztesnek hirdesse magát. Nincs sok értelme ebbe a „ki győzött, ki vesztett” háborúba a beszállni, inkább foglalkozzunk a tényekkel: miben állapodtak meg a Tanácsban, ennek mik a következményei és milyen feladatok állnak előttünk.

2. Az EU kétségtelenül legyűrte Orbánék ellenállását, a magyar kormány fogadkozásaival szemben van jogállamiság-mechanizmus, abban a formában, ahogy arról az EP és a Tanács novemberben megállapodott. Az uniós kifizetések összekötése alapvető antikorrupciós intézkedésekkel és jogállamisági elvekkel megvalósult, Orbán Viktor berzenkedése ellenére. (Az Európai integráció szempontjából ennek alapvető jelentősége van hosszú távon)

3. Van új költségvetés és elindulhat a helyreállítási csomag is, ami minden tagállam és Magyarország szempontjából is kulcsfontosságú.

4. Súlyos hiba az az engedmény, hogy a mechanizmust az Európai Bíróság ítéletéig nem alkalmazzák. Az új hétéves költségvetés kifizetései csak 2022 után indulnak meg, így annak során döntően érvényesíteni lehet majd az új mechanizmust, ez megnyugtató.

A helyreállítási csomagból azonban már ebben az átmeneti periódusban jelentős összegek érkeznek

Magyarországra, ennek valószínűsíthető utólagos ellenőrzése a mechanizmus keretei között nem jelent megfelelő garanciát arra, hogy azokat nem korrupt módon, Orbán illiberális rezsimjének stabilizálására fogják költeni.

Ezzel az EU további évekkel hosszabbította meg a velejéig korrupt NER finanszírozását.

5. Ebben a helyzetben kiemelkedő jelentősége lesz a meglevő antikorrupciós eszközök hatékony alkalmazásának. Az EB, az OLAF és más ellenőrző intézményeknek megkülönböztetett figyelmet kell fordítaniuk a helyreállítási csomag és a többi EU-s forrás magyarországi elköltésére. A Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszközben (RRF) foglalt ellenőrzési eljárásokat és feltételeket (például az Európai Alapjogi Chartának való megfelelést) a jogállamiság mechanizmus felfüggesztésének ideje alatt is alkalmazni kell. A Tanácsnak, a Bizottságnak és a Parlamentnek el kell fogadnia az erre vonatkozó rendelkezéseket az RRF-ben és a többi pénzügyi keretben, a későbbiekben pedig szigorúan alkalmazniuk is kell.

6. Elengedhetetlenül fontos ebben a helyzetben a helyreállítási csomag és az új költségvetés keretein belül

az önkormányzatok minél jobb, minél közvetlenebb hozzáférésének biztosítása a forrásokhoz.

A vonatkozó szabályokba foglalt előírásokat a helyi és regionális önkormányzatok mély, konstruktív bevonására a döntéshozatalba a tervezés, pénzelosztás, projektek kezelése és ellenőrzése területén kőkeményen be kell tartatni. Az EU nem engedheti meg, hogy kiszorítsák az ellenzéki önkormányzatokat az uniós finanszírozásból. A megkérdőjelezhető alkut követően minimális elvárás a Tanács felé az Európai Parlament ezen javaslatainak maradéktalan támogatása az RRF, a REACT-EU, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERDF), a Közös Stratégiai Keret (CPR), a Méltányos Átállás Alap (JTF) esetében, valamint a az Európai Hálózatfejlesztési Eszköz (CEF) elérhetővé tétele az önkormányzatok számára.

7. A mostani jogállamisági mechanizmus csupán az EU-s költségvetéshez kapcsolódó visszaélések kiszűrését szolgálja, nem terjed ki azonban az uniós forrásokat nem érintő, a jogállamiságot, demokráciát gyorsuló ütemben leépítő egyéb kormányzati lépésekre. Ezért a Párbeszéd meggyőződése, hogy emellett valódi jogállamiság mechanizmusra, eljárásokra és intézményekre is szükség van az Unió alapvető értékeinek és alapjogainak védelmében. (Ahogy arra már a 2013-as Tavares-jelentés világosan rámutatott.) Elfogadhatatlan, hogy az EU eszköztelenül áll a demokráciát leépítő, autokrácia felé tartó tagállamaival szemben. Ez az Unió hitelességét kifelé is aláássa, és lehetetlenné teszi a jogállamisági elvek számonkérést a csatlakozásra váró, vagy más országok esetében.

(Borítókép: Pixabay/Capri23auto)