Környezettudatos cipők, ruházat és bútorok. A Very Important Planet legújabb sorozatában olyan magyar divatcégeket mutat be, amelyek elkötelezték magukat a fenntarthatóság és a környezetvédelem mellett. Ezúttal három márkát, a NES Shoest, a Printát és a Hannabit.

Biomasszával fűtött üzem

„Tizenhárom éve készítettem egy újrahasznosítható táskakollekciót, akkor Magyarországon kettőt tudtam csak eladni belőle. Azóta itthon is nőtt az érdeklődés a fenntarthatóság iránt, akit érdekel, hogy mit eszik, lassan eljut oda, hogy azt is megválasztja, mibe öltözik. De csak akinek van rá pénze, kapacitása és ideje, hogy megkeresse a beszerzési forrásokat. Ez nem az idő- vagy pénzhiányban szenvedő túlélőket fogja érdekelni. Egyelőre még ők vannak többen” – mondja a Very Important Planetnek, Szilágyi Andrea, a NES Shoes alapítója arról, a magyar fogyasztók mennyire elkötelezettek a „zöld” termékek iránt.

A mindössze hét dolgozót alkalmazó gyártó cég a magyar piacon eladható cipők érdekében kis sorozatokat állít elő kizárólag újrahasznosított vagy újrahasznosítható alapanyagokból.

Környezetbarát módon, az üzemben a felhasznált áram egy részét napenergia termeli, meggymaggal, azaz biomasszával fűtenek.

Szilágyi Andrea tervezője és tulajdonosa márkának, amit most gyártójával együttműködve üzemeltet. A divattervező a szakmát egy párizsi stúdióban sajátította el, később a francia fővárosban dolgozott, és csak 2005-ben költözött haza újra.

Szilágyi Andrea. Fotó: Rácmolnár Milán

 „A termékeinket online lehet megvásárolni, minimális a raktárkészlet. Az alapanyagok felhasználás előtti újrahasznosításból származó bőrök, olyan „végek”, amelyeket felvásárolunk, vagy néha ajándékba kapunk. Ezeket tisztítjuk, fertőtlenítjük, felületét kezeljük. Mivel általában más már szabott belőlük, és ebből maradt néhány tekercs, így csak bizonyos számú modellt lehet készíteni” – mondja Szilágyi Andrea.

Megrendelésre készítenek olyan cipőt is, amelynek talpa vagy felsőrésze komposztálható. Magától nem kezd el lebomlani, de letakarva, megfelelő körülmények között elindul a folyamat.

Etikus üzemmódban

A Printa életmód márkát 2009-ben indította útjára Majoros Zita. A ruhák mellett „zero waste” lakberendezési tárgyakat is tervez, azok alapanyagait helyi forrásokból beszerezve magyar kisiparosok közreműködésével állítja elő. Varrodájában mini szériák készülnek webshopos eladásra, nem is tervezi a gyártás bővítését, mert meggyőződése, hogy minél kisebb egy márka, annál etikusabb.

„Az ökofaktor az elejétől kezdve fontos koncepció volt, azaz, hogy miből és milyen körülmények között készítjük az termékeket. Amikor kezdtük, még nem álltak rendelkezésre minősített speciális alapanyagok, újrahasznosítással régi bőrkabátokból készítettünk táskákat, ingekből ruhákat, szabászati hulladékból és hibásan gyártott anyagokból pólókat.

Majoros Zita. Fotó: Rácmolnár Milán

Később olyan beszállítókat kerestem, akik tanúsítvánnyal rendelkező alapanyagot tudtak biztosítani, garantálni tudták azt is, hogy megújuló energiával készültek, a készítők pedig normális fizetést kaptak a munkájukért. Ezekből nem engedünk, inkább nem csinálunk semmit” – mondja Majoros Zita.

Az új alapanyagok, mint a tencel, vagy a méteráruknál a biopamutok is beépültek a tervezésbe, ami elősegítette a szériagyártást.

A webshopos eladások miatt ugyanis szükséges olyan ruhákat terveznie, amelyek hasonlítanak egymásra.

„A zero waste még gyerekcipőn jár, nem csak itthon, a fejlett országokban is. Nagy a pazarlás, ha több pénzük van az embereknek, többet is dobnak ki. Amelyik társadalom nem annyira jóléti, jobban is spórol. Megveszik a használt ruhát, mert át kell gondolni a fogyasztási szokásokat. Erősödik a gyártói felelősség, de csak akkor van változás a szemléletben, ha azt a fogyasztó igényli” – emeli ki az ügyvezető.

Az életre szóló kanapé

A Hannabi kanapéból nincs raktárkészlet, az egyedi gyártás miatt, a cégben mindössze négyen dolgoznak előrendelésre, külső gyártók segítségével. A designbútort a szobára szabják, figyelembe véve az arányokat, a stílust, az igényeket és a kényelmi faktort.

Egyetlen formával dolgoznak, ám azt bármilyen méretben, többféle háttámlával, lábbal és kiegészítővel, végtelen variációban lehet rendelni.

Így a vásárló saját maga tervezi a bútorát, övé a hosszútávú döntése és lehetősége is.

„Nincs tervezett elévülés, örökre gyártunk bútorokat, ez az első szempont, mert csak az nem szemét, ami nem kerül ki a természetbe. Ha mégis meg kell válni tőle, segítünk új tulajdonost találni a webshopunkban. Erre a körforgásos gazdálkodásra rövidesen minden cégnek át kell állnia. Azért használunk poliésztert a kanapékra és erős acél vasalatot, hogy időtállóak legyenek. Mindenki azt hiszi, hogy egy bútor csak akkor ökotudatos, ha természetes alapanyagból készül, valójában ezeknek az anyagoknak sokkal nagyobb az ökológiai lábnyoma az alapanyagok öntözése és feldolgozása miatt” – mondta Rácz Anikó, a cég tulajdonosa.

Rácz Anikó. Fotó: Rácmolnár Milán

Szerinte a belsőépítészek örök dilemmája a nagy helyet elfoglaló kanapé, hiába tűnik úgy a nagy katalógusokban, hogy méretre tökéletes, a valóságban sok kompromisszumot kell kötni a vásárlónak. A nem túl olcsó bútor esetében sokan hónapokig keresik a megfelelő terméket.

„Ez egy személyre szabott műfaj, úgy kell legyártani, hogy kényelmes legyen a családtagoknak, illeszkedjen az adott tér adottságaihoz, és akkor még a külalakról nem is beszéltünk. A kanapé bizalmi bútor. Amíg nem volt közösségi média, csak a jól bevált márkákat vásárolták, a nagy cégek pedig rengeteget költöttek reklámra, raktárkészletre. Ezek pedig csak nagy sorozatban rentábilisak. Ma már a cipőt vagy egy zuhanytálcát is személyre szabhatod, otthon megtervezheted. Rengeteg lehetőség van a változásban, az igazi luxus a minőségi idő, és ezt egyre többen kezdik felismerni – teszi hozzá Rácz Anikó.