Az önkormányzatok és a megyei jogú városok büntetésének tartja a járatsűrítést a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület. A civil szervezet azt kéri a miniszterelnöktől, hogy biztosítsa a közösségi közlekedés forrásait, a forgalomszabályozási eszközöket törvényben garantálja az önkormányzatoknak és vonja vissza az ingyenes parkolásról szóló szabályt. Utóbbit a Levegő Munkacsoport is nehezményezi, szerintük jelentősen nő ezzel a környezetterhelés.

A kormány szerdától szigorított a járványügyi intézkedésein, a többi között járatsűrítést rendelt el a tömegközlekedésen és ingyenessé tette a parkolást.

Nehezen tartja kivitelezhetőnek a rendkívüli jogrend által meghatározott járatsűrítést a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke. Dorner Lajos szerint a rendszerben nincs elég busz és sofőr, a tömegközlekedési normatíva elvonása miatt pedig a finanszírozás is kérdéses. Véleménye szerint inkább a lépcsőzetes munka- és iskolakezdés lehet a megoldás, akkor elegendő lehet a mostani kapacitás is.

„Nonszensz, hogy a Magyar Közlönyben megjelentek szerint egy nap van arra, hogy a járatsűrítési terveket beadják azokhoz a kormányhivatalokhoz, ahol nincsenek is közlekedési szakértők. Ott dől el, bírságolják-e az önkormányzatokat.

Teljesen képlékeny, milyen sűrítést tart elfogadhatónak a kormányhivatal és mit nem, ehhez ugyanis semmilyen számadatot nem rendeltek.

Így elvileg akárhányszor ki lehet szórni milliós büntetéseket is”– mondta az egyesület elnöke.

Nem szakmai, hanem politikai intézkedés

Aggályosnak tartja azt is, hogy az önkormányzatoknak úgy kellene rövid idő alatt szerződéseket módosítaniuk a szolgáltatókkal, hogy közben a kapacitások bővítése nem garantált, a legtöbb városban nincsenek forgalomba állítható tartalékjárművek és munkaerő sem.

A reptéri járat. Fotó: wikipédia.org

„Abból, hogy a kormányhivatalokhoz került a felügyelet, egyértelműen látszik, hogy ez nem szakmai, hanem politikai intézkedés. Ezt bizonyítja az is, hogy az elővárosi járatokat nem sűrítik, tehát az állami megrendelés oldalán nincs változás.

Nagyon nehéz másként értelmezni ezt az intézkedést, mint az önkormányzatok és a megyei jogú városok ellen hozott büntetés.

Az ingyen parkolás ugyanez, ismét elvesz egy csomó bevételt az önkormányzatoktól, ráadásul mesterséges dugókat eredményez”– tette hozzá.

Kidobott pénz, kárba veszett idő

Egyes járatok sűrítését önmagában jónak tartaná a Levegő Munkacsoport. Azonban ők sem látják, miként tudnának erre több pénzt, eszközt, munkaerőt biztosítani az egyébként is  nehéz pénzügyi helyzetben lévő önkormányzatok.

„Ha kevesebben mennek autóval és többen használják a tömegközlekedést, az mindenképpen jó lenne. Ahhoz azonban, hogy a járatok ki legyenek használva, korlátozni kellene az autóforgalmat, például a parkolási díjak emelésével, most viszont épp az ellenkezője történik” – mondta lapunknak Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Kipufogás. Pixabay/webandi

Az ingyen parkolás ellen már tavasszal is tiltakozott a civil szervezet, levelet is küldtek a miniszterelnöknek, amiben az intézkedés eltörlését kérték.

„Ironikusan fogalmazva, ez most nagyon jó lépés, többet ér, mint számtalan kampányunk, hiszen az emberek végre látni fogják, mennyire fontos szerepe van parkolási díjaknak.

Már tavasszal is rendkívüli mértékben megnőtt a kisebb utcákban a forgalom a parkolóhely keresése miatt.  

Most várhatóan még nagyobb káosz alakul majd ki. Nő a  levegő- és zajszennyezés is, egyrészt a többletforgalom miatt, másrészt amiatt, hogy a keresés közben a járművezetők folyamatosan lassítanak, gyorsítanak. Mindez gazdaságilag is kedvezőtlen, rengeteg üzemanyag fogy feleslegesen, és sok idő vész kárba, amit hasznosabb dologra tudnának fordítani az emberek” – tette hozzá Lukács András.

A főpolgármester káoszra számít

A Budapesti Közlekedési Központ közleményében azt írta, a sűrített menetrend főbb vonalak nyár közepe óta érvényben több vonalon is, a teljes metróhálózaton, a nagykörúti, a kiskörúti és a budai fonódó villamosokon, és több frekventált vonalakon közlekedő buszjáratokon is, annak ellenére, hogy az utasforgalom a tavalyi adatokhoz képest 20-25 százalékkal alacsonyabb.

Karácsony Gergely a Facebookon értékelte a kormány intézkedéseit, a főpolgármester azt mondta, az ingyenes parkolás hiába népszerű intézkedés, nem hasznos, mert káoszt okoz, és tovább rontja Budapest levegőminőségét.

Mit tartalmaz még a rendkívüli jogrend?

A járatsűrítést és ingyenes parkolást is tartalmazó rendkívüli jogrend szerdától érvényes, a jogszabály szerint éjfél és reggel 5 óra között mindenki köteles a lakó- vagy a tartózkodási helyén lenni, kivéve azokat, akik dolgoznak, munkába mennek vagy munkából térnek haza. Ezen kívül csak egészségkárosodással, életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet esetén, valamint életvédelmi céllal lehet éjjel közterületen tartózkodni. A vendéglátóhelyek továbbra is nyitva tarthatnak 11 óráig, csak a zenés szórakozóhelyeket kell bezárni. A kulturális és sportrendezvények nézőterén – a páholyok kivételével – a nézők csak minden harmadik ülőhelyet foglalhatják el, két néző között két ülőhelyet üresen kell hagyni. A szabályok betartását ellenőrző rendőrség 100 ezertől 1 millió forintig terjedő bírságot is kiszabhat.

Borítókép: Pixabay/ arembowski