Ha világjárvány, akkor irány a zöld, de ha mind ugyanoda tartunk, akkor inkább maradjunk itthon. Az igényesebb, csodaszép panorámára vágyó turisták viszont a Balaton-felvidéktől a Bükkig találnak olyan kevésbé látogatott helyet az Országos Kéktúra mentén, amelyek a kilátásukkal méltó vetélytársat jelentenek a legnépszerűbb csúcsoknak.

A Tóti-hegy: 360 fok, Balaton, tanúhegyek

A Balaton-felvidéken a Tóti-hegy nem tartozik a slágerhelyek közé, népszerűségében nem vetekedik a Badacsonnyal vagy Szigligettel, és ezzel alighanem jobban is jár. A kilátásával viszont talán egyetlen hegy sem veszi fel a versenyt a régióban: a Káli-medence, a tanúhegyek sorát felvonultató Tapolcai-medence és a Balaton veszi körül, közvetlen szomszédja pedig ikertestvére, a szintén gyönyörű kúpalakot mutató Gulács.

Mindehhez a Tóti-hegy tetejéről 360 fokos panoráma társul, amihez kilátót sem kellett építeni – nem is passzolna ide, e fenséges szőlővidék közepére.

Az Országos Kéktúra Káptalantóti és Badacsony közötti szakasza a hegy lábánál megy el, de aki ide nem kapaszkodik fel, hatalmas élménytől fosztja meg magát.

A Kab-hegy, a 2010-es évek nagy felfedezettje

A Bakony a legtöbb turista számára egyet jelent az Északi-Bakonnyal, ahol a hegység olyan kultikus helyei találhatók, mint Bakonybél vagy Zirc, továbbá a híres szurdokvölgyek, a Cuháé, a Gaja-pataké.

A Déli-Bakony létezése sem általánosan ismert, a mai napig csupán egy-egy mondat utal erdeinek változatosságára, sokszínű állat- és növényvilágára. A Kéktúra is elég gyorsan átmegy e hegységen, éppen a közepén keresztezi, mely mindjárt a legmagasabb pontja is: az 599 méter magas Kab-hegy.

Messziről megismerni a TV- és a rádió-adótoronyról, 2013-ban viszont jelentősen feldobta e helyet az újonnan épített, kilenc méter magas Kinizsi-kilátó.

Északról és délről, Úrkútról és Nagyvázsonyból is felkapaszkodhatunk ide, hogy aztán a borovi fenyőből készült építményről egyik irányban az Északi-Bakony nyúlványaiban, a másik irányban a Somló-hegyben, a harmadik pedig a Vázsonyi-medencében és a Balaton-felvidékben gyönyörködjünk.

Az Öreg-kő: négy hegység egyszerre

A Kinizsi-kilátóról repüljünk egy-két hegységgel keletebbre, a Kinizsi Százas fő helyszínére, a Gerecsébe. A patinás teljesítménytúra itt egy félkörívben halad az Országos Kéktúra útvonalán, különleges, a Balaton-felvidékhez némileg hasonló tájon járva, melyet szinte külön álló, karakteres hegyek alkotnak errefelé. A 375 méter magas Öreg-kő nem a legfeltűnőbb látvány errefelé.

Bár keleti oldalán mészkősziklákkal büszkélkedhet, szerényen meghúzódik a Gerecse fő tömbje előtt, Bajóttól dél-keletre.

Hegységek sokaságát látjuk azonban a tetejéről, amit kevés panorámahely mondhat el itthon. A Börzsöny, a Pilis, a Budai-hegyek és persze a Gerecse vonulatai tökéletes kirajzolódnak e természetvédelmi területről. Hosszasan követhetjük innen a Duna folyását, tisztán láthatjuk Esztergomot.

A Sas-kő: mindenkinek, aki túl akar lépni a Kékesen

Ha Mátra, akkor Galya-tető és Kékes. Szeretünk így gondolkozni, és mi tagadás, ez a két hely valóban remek: a téli időszak közeledtével a Magas-Tátra látványával kecsegtet, mindezek mellett pedig a vendéglátóipari egységekben sincs hiány – és még jókat is találunk közöttük.

Meg kell azért választani azt a szép napot egy világjárvány esetén, hogy a kilátóiban egészséges távolságot tudjunk tartani másoktól, ezért íme egy alternatíva a közelben.

Ha a Kékesről nem felfelé – a kilátóba –, hanem mögötte, lefelé indulunk az Országos Kéken, kelet felé haladva gyönyörű erdőn ereszkedik lefelé az út. Mintegy száz méter szintkülönbséget ugyan veszítünk, de egy csendes, meghitt, panorámás helyre bukkanunk a gerincen az Erzsébet-szikla és a 898 méter magas Sas-kő vidékén. Bár itt nem 360 fokos a kilátás, de a kárpótlásként az erdő közepéről csodálhatjuk a Mátra északi vonulatait, és a jó időben a Kárpátok határon túli vidékeit.

Az Őr-kő: egy fenséges orom a Bükk peremén

Míg a Mátránál észak felé tekintettünk, nézzünk most délre, a Bükk-fennsík peremén magasodó Őr-kőről. Útvonalak sokasága kínálja magát ide, egy keményebb túra keretében felkapaszkodhatunk Bélapátfalváról a Kéken, de jöhetünk egy nagy és romantikus séta keretében Bánkútról is, jelzett utakon.

Míg Bánkút méltán közkedvelt hely hétvégenként, tanítási szünetben, és a fölötte magasodó Bálvány kilátójáról bármerre ellátunk, az innen dél-keletre lévő Őr-kőhöz alig zarándokol valaki egy-két órát.

Érintetlen karsztvidéken járunk és az Őr-kőn pedig eláll a lélegzetünk, így beleillik a fennsík határát jelentő sziklák fantasztikus sorába. A Déli-Bükk megszámlálhatatlan mennyiségű vonulata sorakozik előttünk, mély völgyekkel megszakítva.