Vissza az alapokhoz! Ez lehetett a koncepciója annak a Svéd tervező csapatnak, akik megalkották a terveit a vízi teherszállítás lehetséges jövőjét jelentő hajó óriásnak – írja az Ökosmart.hu

Teherhajók szállítják a globális kereskedelem mintegy 90 százalékát kitevő, évente körülbelül 11 milliárd tonna árut.

Igaz, így is „csak” 2,5 százalékban járulnak hozzá az üvegházhatású gázok összkibocsátásához, szakértők szerint viszont 2050-ig ez az arány nagyon sokat emelkedhet.

A Wallenius Marine hajóépítő cég összefogva a Svéd Királyi Műszaki Intézettel, az SSPA tengeri tanácsadó céggel és a Svéd Közlekedési Igazgatósággal megalkotta az Ocanbirdre keresztelt 200 méter hosszú és 40 méter széles hajó terveit. A koncepció az, hogy szakítanak a káros dízelmotorokkal és a szél erejét fogják használni a teherszállítás során. Ehhez öt darab, egyenként 80 méter magas fémötvözetből készült vitorlát szerelnek majd fel a hajó fedélzetére.

Egy kisebb motor így is helyet fog kapni a vitorláson, de ezt kizárólag vészhelyzet esetén és a kikötőkben történő manőverezés során fogják használni, így 90 százalékkal leredukálják károsanyag kibocsátásukat a jelenleg használt teherszállító hajókhoz képest.

Érdemes megemlíteni azt, hogy a vitorlás sebessége jóval kevesebb lesz a hagyományos teherszállítókhoz képest, hiszen az átlagosan 8 nap alatt megtehető utat 12 nap alatt teszi meg majd a hajó. Ez a jelenleg megszokottnál másfélszer több idő, de ekkora áldozatot érdemes meghozni bolygónk védelmének érdekében. A Wallenius azt is elárulta, hogy az Oceanbird a jövő év végére készen áll a megrendelésekre, és az első hajót előreláthatólag 2024-ben fogják vízre bocsátani.