Miközben a magyar médiahatóság pár hete azzal magyarázta a DAB+ digitális rádiósugárzás lekapcsolását, hogy szerintük nem mutatkozott tényleges igény rá, Európában épp teljesen átáll az autóipar, hogy csak olyan rádióvevőkkel értékesítsenek autókat, amelyek támogatják a DAB+ elnevezésű digitális technológiát – írja a Profitonline.hu.

Szeptember 5-én éjfélkor előzetes kommunikáció nélkül az Antenna Hungária lekapcsolta az úgynevezett DAB+ technológiával megvalósított digitális rádiós sugárzást Magyarországon. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a digitális rádiókészülékkel rendelkezők hiába keresik az InfoRádiót, a Klubrádiót, a Katolikus Rádiót és az állami rádiócsatornákat, ezek adása már csak analóg módon, a régi FM-es technológiával érhető el

A Nemzeti Média- és Hírközlési hatóság érvelése szerint azért nem hosszabbította meg az állami műsorszóróval kötött szerződést, mert nem mutatkozott tényleges piaci és hallgatói igény a digitális rádiózásra Magyarországon.

Az Európai Elektronikus Hírközlési Kódex viszont előírja, hogy 2020. december 21-től az Európai Unióban minden új autórádiónak képesnek kell lennie a digitális földi rádiószolgáltatások fogadására, ezt pedig jogszabályi szinten is rögzíteniük kell a tagországoknak.

Több európai uniós tagországban már valóban komoly lépéseket tettek. 2020. december 21-től Németországban például minden új személygépkocsi rádióvevőjének alkalmasnak kell lennie a digitális rádiók vételére. Az Egyesült Királyságban 2021-től az új személygépkocsik alapfelszereltségként digitális rádióval rendelkeznek majd.

A magyarországi digitális sugárzás kudarcához egyes vélemények szerint a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság hozzáállása is hozzájárult. Az NMHH bírálói szerint politikai okokból kifejezetten a DAB+ kudarcában volt érdekelt. Ha ugyanis a DAB+ sikeressé vált volna Magyarországon, a Médiatanácsnak kevésbé lett volna beleszólása abba, hogy kik végezhetnek rádiós médiaszolgáltatást Magyarországon, hiszen a digitális technológiánál a frekvenciák hatékonyabb felhasználásának köszönhetően a frekvenciaszűkösség nem jellemző, vagyis csökkenhetett volna a befolyásuk a piac szereplőinek kilétére.

Az NMHH Kommunikációs Igazgatósága egyébként azt állítja, hogy a magyarországi rádiós piacra így is színes tartalomkínálat, médiapluralizmus jellemző, hiszen 151 rádiónak van médiaszolgáltatási jogosultsága.

Borítókép: Pixabay/emkanicepic