A Pest Megyei Kormányhivatal honlapja szerint az Országos Vízügyi Főigazgatóság 2020. szeptember 23-án visszavonta a Hajógyári-sziget árvízvédelmi fejlesztésére vonatkozó kérelmét.

Szabó Tímea, az ellenzéki politikusok közül a sziget beépítése ellen legjobban tiltakozó politikus így reagált a Facebookon:

„A kormány visszavonta a Hajógyárira tervezett mobilgát építési engedélyét! Győztünk! Megmaradnak a fák a szigeten! Azzal, hogy tegnap Gulyás Gergely helyett Pintér Sándor válaszolt az írásbeli kérdésemre, már lehetett sejteni, hogy a kormány egyszerű kommunikációs kérdésnél komolyabban veszi a Hajógyári lepusztítása elleni tiltakozást. Az imént jelent meg a Pest Megyei Kormányhivatal határozata, miszerint az árvízvédelmi mű létesítésére vonatkozó környezeti hatásvizsgálati eljárást megszünteti, azaz: nem épül gát a Hajógyárin, a kormány meghátrált!”

A kormány visszavonta a Hajógyárira tervezett mobilgát építési engedélyét! Győztünk! Megmaradnak a fák a szigeten!…

Közzétette: Szabó Tímea – 2020. szeptember 24., csütörtök

A Párbeszéd Magyarországért társelnöke szerint az időzítés több, mint érdekes: az Országgyűlés szakbizottságának pont a jövő héten kellett volna napirendre tűznie a mobilgát visszavonásáról szóló határozati javaslatomat. Úgy tűnik, használt a nyomás és a széles körű tiltakozás, inkább megelőzték a nyílt parlamenti vitát, és végre magától lépett a kormány.

Mint írta, a legfontosabb, megmenekült több ezer fa, a családok, kutyások, biciklisek pihenőhelye!

A közkedvelt városi park és az értékes ártéri erdő károsítása ellen az ügyben petíciót indító WWF Magyarország mellett budapesti lakosok, ellenzéki pártok és egyéb zöld szervezetek is tiltakoztak. A hatóság megszüntette az engedélyezési eljárást, amely 2020. június 11-én indult, és 105 napos ügyintézési határideje szeptember 24-én járt volna le.

„Jó döntést hozott az Országos Vízügyi Főigazgatóság, mert a Hajógyári-sziget árhullámoktól való bevédése nemcsak a sziget természeti értékeire lett volna káros, de összességében fokozta volna Budapest árvízi kockázatát is. A 21. század környezeti kríziseinek közepén ilyen árvízvédelmi kezelés már nem fogadható el” – nyilatkozta Samu Andrea, a WWF Magyarország Élő Folyók programjának szakértője.

„A Hajógyári-sziget ügye is megmutatta, hogy mennyit számít a közösség ereje. Sem Budapest lakosai, sem a társadalmi szervezetek nem hagyják már szó nélkül a környezetromboló beruházásokat. A szeptember 17-én elindított petíciónkat egy hét alatt közel 10 000-en írták alá, akiknek ezúton is köszönjük, hogy kiálltak a sziget megóvása mellett” – mondta Sipos Katalin, a WWF Magyarország igazgatója.

Nem a mostani az első olyan beruházási szándék, amely természeti károkat okozott volna a Hajógyári-szigeten, ezért az online petíciót aláíró magánszemélyekhez 16 civil szervezet és csoport is csatlakozott, és részletes szakmai javaslatot nyújtottak be Budapest Főpolgármesteréhez az ártéri erdők védetté nyilvánítására vonatkozóan.

„A természet máig megmaradt foltjai egyre fontosabb szerepet töltenek be, segítenek élhetővé tenni a nagyvárosokat, teret nyújtanak a testi és lelki egészség megőrzéséhez, és csökkentik a klímaváltozás kínzó hatásait. Nem veszíthetünk el több zöldfelületet, ezért kérjük a Fővárost, hogy az ártéri erdők védetté nyilvánításával hozza létre a Hajógyári-sziget természeti értékeinek hosszú távú garanciáját” – fejezte be Samu Andrea.