A Magyar Autóklub internetes kérdőívét kitöltő, döntően budapesti autósok többsége nem ért egyet a megengedett maximális sebesség általános és egységes csökkentésével – írja az Infostart.hu. Az ideiglenes kerékpársávok kialakításának megítélése nem ennyire egységes.

Kiemelték, hogy ezekben a „bringafelfestős időkben” a Magyar Autóklub is élénk érdeklődést mutat a budapesti közút- és közlekedésfejlesztés ügye iránt, ezért kérdőívet állított össze, hogy megtudja, ki mit gondol a fővárosi irányelvekről.

Felidézték, hogy a koncepció a balesetveszély, valamint a zajterhelés és a légszennyezettség csökkentése érdekében zöldítené a fővárost, egyebek között azzal, hogy tíz év alatt a mai autószám hatodával csökkentené a magáncélú autóhasználatot, az így felszabaduló utakat pedig részben a kerékpáros és a közösségi közlekedésnek adnák át, részben pedig parkokat, sétáló utcákat alakítanának ki a helyükön.

Emellett számos más korlátozással is nehezítené a koncepció az autóval közlekedők életét és mozgását.

A felmérést ismertető közlekedésbiztonság.kti.hu emlékeztet, a dokumentumot a klub autóellenesnek tartotta, sérelmezte, hogy kihagyták őket az előkészítésből, a szakmai érveiket pedig nem figyelmen kívül hagyták.

A Magyar Autóklub közzé tette kérdőívét, amelyet összesen 11 184-en töltöttek ki. A válaszadók valamivel több, mint a háromnegyede (76,1 százalék) budapesti, 73,5 százalékuk pedig férfi.

A kérdőív 20 kérdést tartalmazott, és némelyikre több választ is lehetett adni, emellett lehetőség volt arra is, hogy a válaszadók megindokolják a válaszukat, illetve kommentálhatták a kérdéseket, vagy a kérdésben megfogalmazott problémát is.

Több százan éltek is ezzel a lehetőséggel minden egyes kérdésnél.

Kiderült, a válaszadók közel kétharmada nem támogatja az egységes sebességcsökkentést, azaz, hogy minden úton 50, a mellékutcákban és a védett lakóövezetekben 30 kilométeres legyen az óránkénti megengedett sebesség.  Tízből hatan azt is elutasítják, 30-as sebességet, bár a hozzászólásokban többen megjegyezték, hogy egyes utcákban még ez a tempó is sok. A rakpart lezárását a válaszadók 59,8 százaléka utasította el, 34,3 százalék azonban egyetértett.

A Lánchíd autómentessé tételének is 37,7 százalékos támogatottsága volt az Autóklub felmérésében résztvevők között, miközben 54,9 százalék szavazott nemmel. Ami azért is figyelemre méltó, mert például a pesti rakpart lezárása mellett valamivel kevesebben, a válaszadók 34,3 százaléka voksolt.

A megkérdezettek több mint 70 százaléka sürgősnek és fontosnak tartaná az M0-s körgyűrű mielőbbi befejezését, amivel jelentősen lehetne csökkenteni Budapest átmenő forgalmát.

A többség különböző okok miatt ugyan, de akkor sem váltana autóról kerékpárra (25,3 százalék váltana, 52,1 százaléka nem, a többiek nem válaszoltak vagy nem tudják), ha több és biztonságosabb bicikliút állna rendelkezésre. Jóval többen, a válaszadók 46,1 százaléka váltana ugyanakkor autóról közösségi közlekedésre, ha lennének olyan csökkentett árú, alkalomszerűen használható bérletek, amelyek erre ösztönöznék őket.

Az Autóklub kevéssel az első ideiglenes kerékpársávok felfestése után tette közzé a kérdőívét. Önmagában is érdekes lehet tehát, hogy azokról miképpen vélekedtek az autósok, akik persze – mint azt a felmérés is igazolja, nem csak autóval, hanem autóval és más közlekedési eszközökkel, így alkalomszerűen kerékpárral is közlekednek, vagy legalábbis közlekedhetnek – jegyzi meg a portál.

Borítókép: Rácmolnár Milán