A KSH adatai szerint 1,25 millió autó van forgalomban Budapesten és az agglomerációban, és minden harmadik be is jön a városba. Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési központ vezérigazgatója szerint a levegő minősége és Budapest közlekedése érdemben csak a kötöttpályás vonalak, a vasút és a HÉV versenyképességének növelésével javítható és csak így lehetne elérni, hogy csökkenjen a városban közlekedő autók száma.

Becslések szerint a Budapest környéki vasút és HÉV fejlesztések 200 ezerrel csökkenthetnék az autóval ingázók számát.

Az autósok ugyanis hajlandók váltani, ha valóban van erre lehetőségük, amire bizonyítékul szolgálnak a székesfehérvári és az esztergomi vonalak. Ezeken kétszer annyian utaznak ma, mint a fejlesztések előtt. A napokban bejelentett fejlesztések elindítását – szemlézte a portfolio.hu.

A most zajló és a tervezett fejlesztések tehát nemcsak felújítást jelentenek, hanem új vágányok építését, újabb állomásokat, P+R parkolókat vagy közvetlen csatlakozási lehetőségeket a budapesti tömegközlekedéshez. Mindez egy olyan integrált fejlesztést jelent, ami a fővárost és a vonzáskörzetét egy egységes közlekedési rendszerként kezeli – írta közösségi oldalán Vitézy Dávid.

Összesen három vasútvonalon indul meg most az előkészítés

A Budapest Nyugati pályaudvarról Versegyházon át Vácra tartó vonalat egy helyett két vágányra bővítik, hogy a mostani 10 ezerről akár 30 ezerre növekedhessen az utasok száma naponta.

A Kőbánya Kispest-Gyál-Lajosmizse vonal az utolsó, ahol még mindig dízel vontatásúak a szerelvények, ezt szeretnék villamosítani, és az óránként induló vonatokat negyedóránként indulóra sűríteni, valamint a 40 km/h-s sebességet 80-100 km/h-ra növelni. 

A hatvani vonalon pedig a Keleti pályaudvartól Rákosmentéig – ami most a legsűrűbb budapesti szakasz – egy új vágány épül és több új megállót is kialakítanak, ami a Szolnok, Újszász felől, valamint a Hatvan, Pécel felől ingázók számára kedvezne.

Borítókép: Pixabay/pixel2013