Sok év után olyan városvezetés dolgozik Budapesten, amely kikéri a Magyar Kerékpárosklub véleményét a bicikliutak fejlesztése során, a civil szervezettel mostanában még a szaktárca is együttműködik. Nemrég tizennyolc egyesülettel kérték, induljon el a Nagykörút újratervezése. Halász Áron elnökhelyettes a VIP-nek pedig már jövőről beszélt, azaz hogy miként lehetne elérni: a külső kerületekből minél kevesebben járjanak autóval a belsőkbe. Interjú.

Jelenleg ideiglenesek a sávok a Nagykörúton. Mire számít szeptembertől?

Fontos leszögezni, hogy nem az autósoktól vesz el helyet a bicikliseknek a kerékpársáv, hanem segít egy másik eszközt választani. A budai rakpart után a Nagykörút Budapest második legnépszerűbb kerékpáros útvonala. Az adatok azt mutatják, hogy az autós közlekedéssel ellentétben a biciklis forgalom nem esett vissza a járvány miatt bevezetett karantén idején sem, sőt a korlátozások feloldása után tovább nőtt.

Szerintem meg kell maradnia a kerékpársávnak, mert ez a szükséges minimum feltétele a körút újjáéledésének és a fenntartható közlekedésnek.

Az útvonal népszerűsége bizonyítja, hogy van igény a kerékpározásra és sokan választják, ha helyet adnak neki. És ez a hely most csak egy vékony sárga csík volt.

Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub alelnöke

Mit írna a Hogyan tervezzünk kerékpárútat? című kézikönyv bevezetőjébe?

Fontos, hogy hány embert érint projekt, milyen gazdasági haszna van. Az például jól kimutatható, hogy a fejlesztések lendítenek a vendéglátáson. A Magyar Kerékpárosklub ezért szeretne már a kitalálásban, a tervezésben is részt venni, mert így a könnyebben be tudjuk csatornázni helyi igényeket.

Jelenleg az a jellemző, hogy részt veszünk a tervek véleményezésében, kötöttünk is egy megállapodást a Budapesti Fejlesztési Központtal, és együttműködünk az Innovációs és Technológiai Minisztériummal is.

Mérnökeink mindig a szakmai együttműködés kialakítására törekszenek. Korábban a sajtóból értesültünk a projektekről, olyankor üzengetés indult. Arra volt jó, hogy vitákat generáljunk, de ez nyilván nem megoldás. Pedig a hatékony terveknél még az aprónak tűnő dolgok is lényegesek, leginkább olyanok, hogy a kerékpárút miként segíti a mindennapi életünket. Ezért kell együttműködnie minden érintettnek.

A tárca és a szakmai szervezetek mellett a főváros is kikéri a véleményüket?

Januárban tíz évre szóló javaslatcsomagot tettünk le a főpolgármester asztalára arról, hogy mit lehet tenni rövidtávon Budapesten. Számos olyan elképzelés már meg is valósult, amihez a felfestés elegendő volt, például a Baross utcában. Ezt régóta vártuk, Kőbányának így megteremtődött a kapcsolata a belvárossal. A külvárosi kerületekben már nagyobb beruházások szükségesek. A kerületek közötti, és a belvárossal való kapcsolatokat egyaránt ki kell építeni, ezt azonban nem lehet megúszni egy-egy sáv felfestésével. Olyan nagyobb volumenű projektekre van szükség, amik a biciklivel történő ingázást is vonzóvá teszik. Jelenleg sokan nem indulnak el öt kilométernél hosszabb távolságra, de ha megteremtődik a lehetőség a biztonságos közlekedésre, akkor ez majd változik.

Óriási lehetőség a külvárosi kerületekben a tömegközlekedés és a kerékpározás hatékonyabb kombinálása.

Tegyük fel valahogy a vonatra és a HÉV-re a bringát?

Hollandiában nem a vonatokon való bicikliszállítás a divat, hanem az, hogy minden állomás mellett van egy nagy kapacitású tároló. Amióta ezeket a lehetőségeket fejlesztik, sokkal többen utaznak vonattal. Erre vonatkozóan is dolgoztunk ki javaslatokat. Az egyik pontosan arról szólt, hogy minden ilyen csomópontnál alakítsák ki a tárolás feltételeit, gondoljanak a környező úthálózatra. Minden, témába vágó állami projekt keretében el is mondtuk, hogy ezeket meg kellene oldani. Az is fontos, hogy induljanak tájékoztató kampányok, mert számos helyen már kialakították ezeket a lehetőségeket. Sokan mégsem nem tudják, hogy ez egy jó opció a dugók kikerülésére.

Állandó sáv. Illusztráció: Pixabay/maxiphoto

Az agglomerációból a fővárosba való kerékpározásról mit gondol?

Budapest környékén a szuburbanizáció megtette a hatását, rengeteg ember kiköltözött, az infrastruktúra pedig nem bírja el a hatalmasra nőtt gépkocsiforgalmat. Ez munkába járásból, bevásárlásból fakad, és az ilyen útvonalakon a kerékpározás sem mindig kényelmes. Sok ilyen szakaszt tudnék mondani, a Zsámbéki-medence, vagy éppen Fót felé. Itt nagyon kellene a fejlesztés ahhoz, hogy kerékpárral is lehessen ingázni. Van már erre egy-két projekt, épül az Európai Kerékpárút Hálózat Dunakeszi felé, Szentendre irányában is zajlik fejlesztés, de rengeteg az elavult útvonal.

Hogy megy az egyeztetés az érintett településekkel?

Nem segít a tervezésben, hogy az agglomerációs településeknek nincs szövetsége, Gyál és Telki például nem ugyanazzal a problémával küzd, ezért a tervezéskor egyesével kell megkeresni minden érintettet. Az is jó lenne, ha nem politikai alapú vitákon múlnának ezek a fejlesztések. Ezek olyan döntések, amelyek mindenkit érintenek, igazából mindenki meg akarja oldani a helyzetet. A cél ugyanaz: élhetőbb környezet és hatékonyabb közlekedés.

Pesti bringatérkép

A klub a járvány miatt jó ideje nem tudott rendezvényeket szervezni, de újraindították az oktató programjaikat, amelyekben kezdőknek mutatják be az összes forgalmi szituációt. Ezekre készítettek letölthető, virtuális változatokat is. Elérhető egy olyan térkép, amelyben tippeket adnak kezdőknek, hogy merre érdemes biciklizni a fővárosban.